Továbbra is birodalmat építene a Starschema

Hírek Hőnyi Gyula
Az eddiginél is nagyobb projektekben kíván részt venni az adatelemzés és adatvizualizáció terén piacvezetőnek számító magyar cég, a Starschema – ezzel indokolta Földi Tamás társalapító, hogy ez év elején elfogadták az indiai tech óriás, a HCL Technologies 42,5 millió dolláros felvásárlási ajánlatát.

A tavasszal lebonyolított tranzakció keretében a HCL 100 százalékos tulajdont szerzett a budapesti székhelyű Starschemában, amelyet a megállapodás szerint továbbra is az eddigi ügyvezető, Földi Tamás irányít. A magyar cégnél azóta jelentős fejlődés mutatkozik: az árbevétel idei növekedése bőven 50 százalék felett várható, jóllehet ebben jelen van HCL Tech-hel közös projektek hatása is. A tisztán Starschema növekedés 40 százalék körül lesz.

„Bár a recessziót már mindenki inkább tényként, mintsem lehetőségként kezeli, a mi vertikumunk válságálló: a legtöbb nagyvállalat az üzleti folyamataik során keletkező adatok eredményesebb felhasználásától, illetve a mesterséges intelligencia szélesebb körű alkalmazásától várja a hatékonyság növekedését a nehezebb időszakokban” – mondta lapunknak Földi Tamás. „Mivel az igény a szolgáltatásainkra most is óriási, 2023-ban további 450 ember felvételét tervezzük, ebből 150-ét Magyarországon” – tette hozzá.

A 2006-ban alapított Starschema az üzleti intelligencia, adatelemzési és adatvizualizációs szolgáltatások terén piacvezetőnek számít Magyarországon. A cég története szempontjából fontos mérföldkő, hogy hamar partneri viszonyba került az innovatív adatelemző és adatvizualizációs eszközöket fejlesztő Tableau Software-rel. Az akkor még kis startupként működő amerikai vállalat azóta piacvezetővé vált: gyakorlatilag az általuk fejlesztett szoftver lett a szabvány arra, hogyan kell vállalati környezetben adatvizualizációt készíteni. Szoros együttműködésüknek köszönhetően nagyon sok ajtó nyílt meg a Starschema előtt, amely így egyre több, főként amerikai multinacionális nagyvállalatoktól és nemzetközi tech óriásoktól érkező megbízásra tett szert.

A forintban átszámolva 13 milliárdos HCL vételi ajánlatig meglehetősen hosszú utat futott be a társaság a piacon úgy, hogy kezdetben kizárólag részfeladatokat kaptak egy-egy nagy projektben. Ahogy Földi Tamás mondta: „Alapító-üzlettársammal, Csillag Péterrel együtt vegytiszta informatikusok vagyunk. Soha nem tanultuk, hogyan kell céget vezetni, aminek megvan az előnye és a hátránya. Kalandos utat jártunk végig, rengeteg rossz döntést hoztunk, de végül mégis eljutottunk idáig.”

Pedig az induláskor kevés hozzájuk hasonló céget és cégvezetőt ismertek. Bár itthon a Prezi, a Ustream vagy a LogMeIn már hatalmas sikernek számítottak, és mindegyik aktív volt a tudásmegosztás terén, a Starschema üzleti modelle más volt.

Földi Tamás szerint tizenöt év alatt még az is meg tudja tanulni a cégvezetést, aki nagyon rossz benne. „Az is nagy segítség, hogy az informatika egy „könnyű” piac: óriási a kereslet, kis befektetést igényel és bárki bárhonnan képes projektet szállítani bárhová. Az informatikusoknak mindig lejt a pálya, a nemzetközi szakértői hiány miatt az ügyfelek is könnyebben nyitnak egy új partner felé. Az első pár év után Csillag Péter üzlettársam figyelme a nyílt forráskódú és a kis, startup jellegű termékfejlesztő cégek, pontosabban az általuk alkalmazott innovatív adatelemző, adatfeldolgozó technolgiák felé fordult, még mielőtt a versenytársaink is ebbe az irányba mozdultak. Mire megismertük és szakértői szinten kezdtük el alkalmazni az új tudást, addigra már a nagy multik is ezekkel a technológiáinkkal akartak értéket teremteni az üzleti folyamataik során keletkező adatokból. Mivel akkoriban nem sokan értettek még ehhez, a saját szegmensünkben világszinten is mi lettünk a legjobbak” – tette hozzá Földi Tamás.

A budapesti csapat ezen a módon tudott megbízásokat elnyerni olyan nagyvállalatoktól, mint például a Facebook, a Netflix vagy a Johnson and Johnson. A Starschema ezzel lényegében felkerült a TOP cégek körébe, ami megmagyarázza, hogy miért is keltette fel az indiai tech óriás érdeklődését.

A felvásárlást követően a magyar cégnek továbbra is birodalomépítési ambíciói vannak, amihez a véges magyar piac önmagában csak szűk mozgásteret biztosítana. Jelenleg közel 300 munkavállalóval dolgoznak, és ha dupláznak is, az a szám legfeljebb csak Magyarországon lenne látható, de nemzetközi téren még mindig ugyanazon a polcon maradnának. „Ha még nagyobb és még jelentősebb projektetek szeretnénk elnyerni, amelyeken akár 100-150 ember dolgozik, akkor mindenképpen egy olyan partnerre van szükség, aki ebben a növekedésben segíteni tud” – fogalmazott a társalapító. „A HCL Technologies egy világszerte 50 irodával rendelkező, 200 ezer embert alkalmazó nagyvállalat, amelynek óriási tapasztalata van a nemzetközi skálázódásban. Nem azért vettek meg minket, hogy örökre egy háromszáz fős magyar cég maradjunk, és mi sem ezt akarjuk. Közös célunk, hogy a sikert, amit itt helyben elértünk, a világ több pontján is meg tudjuk ismételni. A HCL ehhez ad szaktudást és finanszírozást, arról nem is beszélve, hogy az akvizíció egyben sok új kaput is megnyit a Starschema számára.”

Mivel a cég által nyújtott szolgáltatások piaca eddig válságállónak bizonyult, Földi Tamás elmondása szerint egyelőre az orosz-ukrán háború negatív hatásait sem érzékelik. Érdekesség, hogy a konfliktus kezdete óta rengeteg nagyvállalat kereste meg őket, hogy vegyék át a főleg Ukrajnában vagy Oroszországban futó informatikai projektjeit. „Olyan nagyvolumenű adatelemzési és adatfeldolgozási megbízásokról van szó, amelyeken akár több száz fő is dolgozik, ám üzleti megfontolásokból mi mégis nemet mondtunk ezekre a lehetőségekre. Vannak partnereink Ukrajnában, akikkel továbbra is folytatjuk az együttműködést, illetve hasonlóan másokhoz, nálunk is vannak Ukrajnából menekült munkavállalók” – mondta lapunknak a társalapító.

További híreink