A Számlázz.hu a könyvelői világnap alkalmából a platformját használó könyvelők megkérdezésével készített online felmérést. A kutatás célja az volt, hogy a piacvezető fintech cég megtudja, mennyit dolgoznak, milyen nehézségekkel szembesülnek a szakmabeliek, és mit várnak a digitalizációtól. A válaszadó könyvelők 72 százaléka független könyvelőként dolgozik, 13 százalékuk pedig alkalmazottként, de saját ügyfelekkel is foglalkozik mellette.
A válaszadók 59 százaléka 8-12 órát dolgozik naponta. A megkérdezettek közel negyede vallotta, hogy napi 10-12 órányi munka után tudnak végezni a feladataikkal. 3 százalékuk ellenben kevesebb, mint nyolc órát tölt el munkával. Mindössze 3 százalék azoknak az aránya, akik rendszeresen extrém hosszú munkanapokat, 12 óránál is többet húznak.
A könyvelői lét nehézségét részben az adja, hogy az ügyfelek gyakran munkaidőn túl, hétvégén és ünnepnapokon is azonnali megnyugtató válaszra várnak. Saját bevallásuk szerint a könyvelők mindössze 15 százaléka teszi vagy teheti meg, hogy kizárólag a munkaidőben legyen elérhető. 78 százalékuk folyamatosan rendelkezésre áll, vagy legalábbis sürgős esetben a lehető leghamarabb „szolgálatba helyezi” magát.
A Számlázz.hu kutatása rávilágít arra is, hogy a könyvelők markáns többsége nem elégedett munkája anyagi elismertségével, alig több, mint negyedük elégedett csupán a könyvelésből származó bevételeivel.
Május a legnehezebb, a KATA változások feladták a leckét
A könyvelők rémálma egyértelműen a május. A megkérdezett szakmabeliek egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy a beszámolók leadása miatt ez a legkeményebb időszak az évben. Ugyancsak mumusnak számít a január, az évkezdetet 47 százalék tartja megterhelő időszaknak. A könyvelők számára még a negyedéves zárások a problémásak, ilyenkor állapítják meg az adók elszámolását.
Az elmúlt években több esemény is feladta a leckét a könyvelői társadalomnak. Ők maguk úgy értékelik, hogy a 2022-es KATA változások igényelték a legnagyobb problémamegoldó képességet tőlük. 25 százalékuk szerint a 2020-ban kitört COVID-járvány okozta események jelentették a legnagyobb kihívást.
A pénzügyi adminisztráció egyre fejlődő digitalizációja nagy reményeket kelt a könyvelőkben. 51 százalék nyilatkozott úgy, hogy a digitalizáció megkönnyíti a munkáját, és időt spórol neki. 43 százalékuk szerint ez teszi lehetővé, hogy ne kelljen az ügyfél könyvelési anyagaira várni.
Fotó: Shutterstock