Kármentő üzemmódba kapcsolt hirtelen az utóbbi időben több sebből is vérző Tesla, miután észlelte, hogy európai vállalati ügyfelei finoman szólva nem teljesen elégedettek az autóikkal és az társaság által nyújtott szolgáltatásokkal
Márpedig a lízingcégek és a flottavásárlók véleményét és felszólamlásait illik komolyan venni, mert az elektromos autózás egykori egyeduralkodójának a bajszát már nemcsak a német, hanem az agresszívan terjeszkedő, ugyanakkor a nagy vásárlókkal szemben simulékony tárgyalási technikával üzleteket szerző kínai konkurensek is hevesen rángatják.
Európában a Teslák felét céges számlára veszik
A Teslának értékesítési oldalról különösen fontosak a vállalati ügyfelek, hiszen nagy tételben vásárolnak, megbízhatóan fizetnek. E kategórián belül is kiemelten kezelendők az európai flottaügyfelek, elég arra utalni, hogy az Egyesült Királyságban és a Tesla 15 nagyobb európai piacán tavaly az amerikai cég eladásainak 44 százalékáért ők feleltek a Dataforce piackutató cég adatai szerint. A helyzet idén sem javult, míg a magánszemélyek körében a villanyautó-vásárlások háttérbe szorultak, a vállalati körben még mutatósabb a piac zsugorodása. Az említett 16 országban az első negyedévben darabszám alapján 2,3 százalékkal csökkent a Tesla flottaértékesítése, ugyanakkor a többiek még gyatrábban teljesítettek, így Elon Musk cégének piaci részesedése 49 százalékra tudott nőni.
Vállalt klímacéljaik teljesítéséhez a nagy cégek jelentősen bővítik elektromosautó-parkjukat, ebben sok helyütt adókedvezményeket is igénybe tudnak venni. Az üzlet elvileg tehát pöröghetne még jobban, de a Reuters felmérése alapján ezt számos tényező hátráltatja. A hírügynökség munkatársai kilenc nagy európai lízingcég menedzsereivel, valamint tizenkét vállalati flottakezelő vezető munkatársával készített interjúiból az derült ki, hogy a Tesla árpolitikája és szolgáltatásai éppenséggel nem az ügyfél-elégedettségre fókuszálnak.
A lízingcégeknél már kiverte a biztosítékot a Tesla
Az árpolitikánál a Tesla folytonos árcsökkentésekeivel nincsenek megbékülve a lízingcégek, amelyet flottakezelők közbeiktatásával látják el a nagyvállalati ügyfeleiket az igényelt autókkal.
A lízingszerződéseket aszerint alakítják ki, hogy szerintük mennyiért tudják eladni a járműveket a futamidő végén. A hirtelen áresések viszont mélyen belemarnak a maradványértékekbe, a végén meg bagóért kell otthagyni a lízing lejártával a drágán vett autót az ügyfélnél, vagy vihetik a szabadpiacra, ahol még kevesebbet kapnak érte, mert annyira csökkentek időközben az autóárak. Az ilyen átértékelődéssel milliós veszteségek érik a lízingcégeket. Nincs annál rosszabb, mint azt látni, ahogy a flottavásárló eszközeinek értéke folyamatosan csökken – panaszolta Richard Knubben, a 31 országban jelenlévő brüsszeli székhelyű Leaseurope csoport főigazgatója, aki szerint a Tesla csak most kezdi átérezni a probléma súlyát, ezt pedig kedvezményekkel próbálja elsimítani. Knubben szerint azonban korántsem biztos, hogy a kedvezményekkel az értékcsökkenést egy az egyben kompenzálni tudják.
Nyakukon maradnak a drágán vett Teslák
Egy nagy európai autólízingcég névtelenséget kérő vezetője arról beszélt, hogy a Tesla 2023 közepétől kezdve nem hivatalos negyedév végi kedvezményeket kínált a raktáron lévő
- Model 3 és
- Model Y
típusokra, akár kétezer eurót is elengedve vételárból. Tavaly év vége óta ezek a kedvezmények folyamatosan hozzáférhetőek a lízingcégek számára.
Európa legnagyobb, 3,4 millió autót – közte 10 százalékban elektromosat – lízingelő vállalata, az Ayvens vezérigazgatója szerint a Tesla szolgáltatása javult ugyan, ám
a maradványértékek eróziója még mindig érezheti negatív hatásait az eredménysoron. A Tesla is tisztában van ezzel, ezért olyan megoldásokat dolgoz ki, amelyek segítenek e probléma kezelésében. Tim Albertsen ezekről azonban nem árult el részleteket.
A cikk folytatódik, ide kattintva elérhető.
Címlapfotó: Bemutatják a GIGA 001-es rendszámú Tesla-autót a Tesla Motors amerikai elektromosjármű-gyártó Gigafactory nevű gyárának megnyitóján a Berlin szomszédságában fekvő Grünheidében.
MTI/EPA/Action Press pool/Christian Marquardt