Várhatóan szerdán tovább drágulnak az üzemanyagok a hazai kutakon, amennyiben – és erre minden esély megvan – a kiskereskedők érvényesítik az áraikban a nagykereskedelmi ár emelkedését. A benzin 5 és a gázolaj 2 forintos emelése önmagában még nem lenne jelentős mértékű emelés, a nagyobb gond, hogy ez már a sokadik az elmúlt két hónapban. Bár nehezíti a tisztánlátást, hogy a Mol tavaly december végén trükközött a kiskereskedelmi árakkal, a benzin ára így is több mint 80 forinttal, a gázolaj pedig több mint 75 forinttal drágult, amiben legalább annyira szerepet játszik a januári 42 forintos adóemelés, mint a Brent kőolaj világpiaci áremelkedése és a forint dollárral szembeni gyengülése. A valódi probléma mindezzel, hogy egy átlagos, 50 literes tankolás ma 3500-4000 forinttal kerül többe, mint tavaly decemberben.
Ezért is merülhetett fel, hogy ismét beavatkozik a kormány az üzemanyagárakba. A 2022 decemberében megszüntetett árstop lehetőségét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter sem vetette el a múlt héten, amikor a tárcavezető újságírói kérdésre arra hivatkozott, van egy érvényes megállapodása a Magyar Ásványolaj Szövetséggel, így ha azt tapasztalják, hogy a megállapodás „megtörik”, akkor avatkoznak közbe. A miniszter ezzel arra utalt, hogy még tavaly szeptemberben, a nyári drágulás után találkozott az ágazat képviselőivel, akikkel többek között abban állapodott meg, hogy havi rendszerességgel egyeztetnek az üzemanyagpiac helyzetéről, illetve ezen a megbeszélésén hangzott el – ami igazán lényeges – az a kérés, hogy legalább a régiós középmezőnyben legyenek a hazai üzemanyagárak.
Ezért is merülhetett fel, hogy ismét beavatkozik a kormány az üzemanyagárakba. A 2022 decemberében megszüntetett árstop lehetőségét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter sem vetette el a múlt héten, amikor a tárcavezető újságírói kérdésre arra hivatkozott, van egy érvényes megállapodása a Magyar Ásványolaj Szövetséggel, így ha azt tapasztalják, hogy a megállapodás „megtörik”, akkor avatkoznak közbe. A miniszter ezzel arra utalt, hogy még tavaly szeptemberben, a nyári drágulás után találkozott az ágazat képviselőivel, akikkel többek között abban állapodott meg, hogy havi rendszerességgel egyeztetnek az üzemanyagpiac helyzetéről, illetve ezen a megbeszélésén hangzott el – ami igazán lényeges – az a kérés, hogy legalább a régiós középmezőnyben legyenek a hazai üzemanyagárak.
A Cargopedia március 11-i adatai szerint míg a régióban olcsóbb a benzin Horvátországban (615 forint), Csehországban (602 forint), Romániában (566 forint) és Lengyelországban (599 forint), addig a hazainál (618 forint) drágább:
- Ausztriában (633 forint),
- Szerbiában (625 forint) és
- Szlovákiában (643 forint).
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld