Terjed a fólia: még a Big Bent is az védte

Hírek Érsek M. Zoltán
Miközben az Európai Unió, – a Magyarországon októberben életbe lépő -, kiterjesztett gyártói felelősségi díj (EPR) révén is egyre nagyobb mértékben adóztatja a csomagolóanyagokat, Ana Blanquart a régió egyik vezető csomagolástechnikai cége, a horvát Exprimo Adria ügyvezető igazgatója szerint ezért is egyre elterjedtebb az adott termék formáját tökéletesen lekövető extrudált műanyag fóliák használata.

A kiválóan formázható extrudált műanyagok globális piacának fejlődését júl mutatja, hogy a 2020-ban realizált 185,6 milliárd dolláros teljesítmény után, szakmai előrejelzések szerint – átlagosan évi 4,6 százalékos növekedés mellett – az ágazat eredménye 2030-ra már eléri a 289,2 milliárd dollárt.

Az építő, csomagoló, és az autóiparban – például csövek, fóliák, alkatrészek előállítására – már eddig is széleskörben használt extrudált műanyag piaci előretörésében a globális népesség gyarapodásának is nagy szerepe van. Ez ugyanis drasztikusan megnövelte a fogyasztási cikkek iránti keresletet, ami természetszerűleg a csomagolóipari igények jelentős növekedésével is együtt jár. Jól mutatja ezt, hogy amíg a csomagolóipar forgalma 2019-ben a 920 milliárd dollárt közelítette, ez évi 2,8 százalékos növekedéssel, 2024-re már az ezermilliárd dollárt is meghaladhatja.

Ana Blanquart az Exprimo Adria ügyvezető igazgatója szerint a növekedés egyik katalizátorát láthatóan az univerzális felhasználású, jól formázható – az élelmiszerek csomagolásától kezdve az e-kereskedelmi termékeken át az ipari felhasználásig egyaránt jól alkalmazható – extrudált műanyag csomagolóanyagok iránti kereslet élénkülése jelenti.

„Családi cégünk egy olyan másodgenerációs családi vállalkozás, amit édesapám alapított. Aki azt ismerte fel, hogy az építőipari állványozás kapcsán a fóliázás, az időjárási viszonyoktól függetlenséget biztosítva olyan biztonságos munkakörnyezetet garantál, ami minimalizálja a kivitelezéshez kötődő késedelmek kockázatát. Ráadásul ez a megoldás – akár az átlátszó, akár a színes fóliát alkalmazva -, nemcsak esztétikus, hanem az építkezésekkel együtt járó légszennyezést is maximálisan lecsökkenti. Megakadályozva például azt, hogy a homokfúvás és a festékszóróval végzett festés során szennyező anyagok a környezetbe kerüljenek” – elemez a cégvezetőnő.

Szavai szerint az is lényeges, hogy miközben a műanyag kapcsán még ma is elterjedt nézet, hogy a fólia környezetszennyező, a mai technológiai fejlődés mellett ez már nem feltétlenül így van.

„A legfontosabb, hogy a vásárláskor tisztában legyünk azzal, egyes extrudáló cégek adalékanyagokat, vagy újra feldolgozott gyantát használnak a műanyag zsugorfóliájukhoz azért, hogy ezzel csökkentsék a költségeiket. Ezzel viszont komoly mértékben megváltoztatják a zsugorfólia minőségét és alkalmazásának hatékonyságát. Így, ha a környezeti terhelést csökkenteni akarjuk, biztosra menni, hogy a megvásárolt zsugorfólia 100 százalékban szűz anyagból készül. Ezért mi például kizárólag az iparági vezetőnek számító Dr. Shrink zsugorfóliáit használjuk, ami 100 százalékban szűz gyantából készül, és emellett maximális UV-gátlót tartalmaz azért, hogy a hosszú távú tárolás és szállítás során is maximális védelmet élvezzenek a burkolat alatt lévő tárgyak. És ami legalább ennyire fontos: ez az anyag 100 százalékban újrahasznosítható”- érvel Ana Blanquart.

Hozzátéve: a jachtok és a különféle gépek, berendezések védelmétől az ipari és építési felhasználásig egyre nagyobb körben elterjedt extrudált zsugorfólia népszerűségét mutatja az is, hogy még az ikonikus londoni Big Ben-t is ilyen fóliával borították be, a történelmi épület tavaly befejeződött, kétéves felújítási időszaka alatt.

Borítókép: illusztráció, Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink