Tektonikus mozgások az autóiparban

Hírek Dombi Margit
Saját fejlesztésű vadojnat új elektromos autóival piacvezető kíván lenni Közép-Európában a Geely. A kifejezetten eruópai piacra fejlesztett Geometry C modellt elsőként Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban hozzák forgalomba. Cook Xue, a Geely International Sales Company ügyvezető vezérigazgató-helyettese a Figyelo.hu kérdésére nem zárta ki, hogy a későbbiekben saját márkás gyártóbázist létesítsenek Magyarországon.

A több neves márkában is tulajdonos kínai társaság globális terjeszkedési stratégiájában térségünknek kulcsszerepet tölt be. Az érdekeltségükbe tartozó Volvo Cars júliusban jelentette be, hogy 1200 milliárd eurós beruházással Kassán hozzák létre 330 embernek munkát adó új gyártóbázisukat. (Az új gyár helyszíneként Szlovákia mellett Csehország és Magyarország is felmerült, ám végül a felvidéki helyszín lett a befutó.)

A Geely saját márkás autói egyelőre csak Kínában készülnek, és a Geometry C kivételével ott is kerülnek forgalomba, ám ez a nem túl távoli jövőben minden bizonnyal változni fog. Ennek kapcsán a figyelo.hu egy esetleges magyarországi gyártás lehetőségét firtató kérdésére Cook Xue közölte, először tájékozódni kívánnak az európai piacról, majd a tapasztalatok kiértékelését követően tudnak elkezdeni gondolkodni a térségben történő gyártásról. Az ügyvezető vezérigazgató-helyettes kifejtette, a Geely stratégiai célja a cégcsoport globális pozícióinak erősítés, ez határozza meg fejlesztési döntéseiket, és ez a célja kifejezetten az európai piacra kifejlesztett Geometry C piacra dobásának is.

A Geely Geometry C piacra dobásának 2022 novemberi időpontja és helyszíne az elektromos autópiacon egyre erőteljesebben jelen lévő globális versenytársakkal összefüggésben is nagon izgalmas, hiszen, amíg a Mercedes már tavaly kijött első Kecskeméten készült tisztán elektromos autójával, addig a szintén elektromo autók gyártására tervezett Debrecenben épülő BMW gyár futószalagjairól csak 2025-ben gördülhetnek le a Neue Kalsse első darabjai. (Amint azt többször megírtuk, a BMW Debrecenben egy teljesen új platformot fejleszt Neue Klasse néven. Ezek az elektromos járművek szolgálnak majd mintául az összes több hasonló terméket gyártó BMW gyár számára is.) Egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen hajtáslánccal fog a német gyártó jelentkezni, de jelen állás szerint erős versenyre számíthatnak, a Geely autói tekintetében is. Jelen állás szerint ugyanis, a kínai gyártó elektromos hajtásláncai műszaki paraméterek tekintetében a legjobbnak számítanak.

Cook Xue közlése szerint a Geely az elektromos hajtásláncú modellek mellett benzin-, gázolaj-, plugh-in, metanolos és akkumulátorcserés autók piacán is jelemtős szereplő kíván lenni. A tisztán elektromos meghajtású Geometry C-t az izraeli Taavura érdekeltségébe tartozó Grand Automatíve Centreal Euroepe (GACE) Kft. vel kötött imortőri megállapodása értelmében elsőként Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban hozzák forgalomba a GACE disztribúciós hálózatán keresztül. A gyártó a vevői igényeket négy-hat hónapos szállítási határidő mellett kívánja kielégíteni, ami más márkák jelenlegi, egy évet meghaladó szállítási vállalásai mellett vonzó opciónak tekinthető. Így az első – előzetes tervek szerint 15-20 millió forint közötti áron forgalmazni tervezett – Geometry C-k már 2023 első félévében megérkezhetnek a vevőkhöz. Az első teljes évben a GACE mintegy ezer autó értékesítését tervezi.

A Geely a hálózatról tölthető elektromos modellek mellett az akkumulátoros autók fejlesztésébe is nagyon komoly energiákat fektet. Cook Xue a cég ennek kapcsán úgy fogalmazott, a Geely márka az ‘Intelligens Geely 2025’ stratégia végrehajtásával és a teljes akkumulátor-iparágba történő sikeres integrálódásáa nagyon komoly versenyelőnyre tett szert. (A CATL és a Geely vegyesvállalta több mint egymilliárd dolláros beruházással létesített akkumulátor gyárat a szecsuáni Yibinben 2020-ban.) Ez a Geely esetleges további magyarországi tervei szempontjából is érdekes lehet, hiszen, ahogy az a figyelo.hu is többször megírta, az akkumulátorgyártás a magyar iparfejlesztési stratégiákban is kiemelt helyen szerepel. A más szereplők mellett a világ elektromos akkumulátor piacának 35 százalékát magának tudó kínai CATL pedig Magyarországon is jelen van. Szeptemberben jelentetták be, hogy 7 milliárd eurós beruházással. Debrecenben építik meg legújabb gyárukat

Molnár Viktor a Grand Automotive Central Europe vezérigazgatója az együttműködési szerződés aláírásakor elmondta, büszkeséggel tölti el, hogy a GACE az első vállalat az Európai Unióban, mellyel a Geely importőri szerződést írt alá az anyavállalati márkanévvel ellátott gépjárművek forgalmazására. – Ez egyértelműen azt mutatja, hogy a régióban több országra és márkára kiterjedő importőri tevékenységünk meggyőzte őket, hogy érdemesek vagyunk arra, hogy ezt a jelentős kínai márkát képviseljük. A közeljövőben elsődleges célunk a márka és ezen belül a Geometry C modell megfelelő pozícionálása, valamint a márkakereskedői és márkaszerviz hálózat országos kiépítése. Mivel több márkát is képviselünk ebben a régióban, ezért lehetőségünk nyílik a logisztikai szinergiák kihasználására és az egész logisztikai folyamatok – mind a gépkocsik mind az alkatrészek esetében – gyors és hatékony kiépítésére – fogalmazott.

A Geely Holding Group Co. globális szereplőként idén szeptemberben az Ason Martinban, korábban pedig, a Lotus Carsban, illetve, Daimlerben is érdekeltséget szerzett, de tulajdonosok a Lynk & Co., a Polestar és a London Electric Vehicle Company (LEVC). Cégekben is. Tavaly 2,2 millió autót adtak el idén pedig, az 2,5 millió értékestésére lát reális esélyt Cook Xue. is. Azzal összefüggésben, hogy a Geely saját márkával először lép be az EU piacra, a vállalatcsoport globalizációs törekvései szempontjából jelentősnek értékelte a GAC-val való együttműködést, kiemelve, hogy a kínai társaság globális vállalatként aktívan versenyez a globális piacon.

Közleményük szerint a Geely azzal a küldetéssel érkezett, hogy a felhasználók számára olyan mobilitási élményt teremtsen, amely meghaladja az elvárásokat, elkötelezett amellett, hogy a technológia által vezérelt globális autóipari vállalattá, valamint a világ legversenyképesebb és legelismertebb autómárkájává váljon.

A Geely először 1997-ben lépett be az autóiparba. Az évekig tartó erőfeszítések és elkötelezettség révén a Geely lett az első kínai autómárka, amely 2020-ra elérte a 10 millió személygépkocsi értékesítési és gyártási darabszámát. A Geely jól ismert autómárkái, mint például a Geely Auto, a Volvo, a Polestar és a Lotus, összehangolt fejlődést értek el, jó piaci teljesítményt nyújtva. Mostanáig a Geely tizenegy egymást követő évben szerepelt a Fortune Global 500-as listáján (a 229. helyen áll), piaci értéke több mint 55,8 milliárd USD, és világszerte több mint 120 000 alkalmazottat foglalkoztat.

Számos tervezési és kutatás-fejlesztési központot épített ki a kínai Sanghajban, a svédországi Göteborgban, az egyesült királyságbeli Coventryben, az egyesült államokbeli Kaliforniában és a németországi Frankfurtban, több mint 20,000 kutatás-fejlesztő és tervező munkatárssal és több mint 14,000 innovációs szabadalommal. Az intelligens gyártás tekintetében a Geely világszerte több mint 40 világszínvonalú, modern jármű- és hajtáslánc-gyártó üzemmel rendelkezik.

A technológiai innovációra, a biztonságra és az intelligenciára összpontosítva a Geely számos nagy értékű terméket hozott létre, amelyek nem csak a fő piaci szegmenseket fedik le, beleértve az SUV, Crossover, kombi és szedán modelleket, hanem az elektromos modelleket, a hibrid járműveket, a metanolos járműveket és az akkumulátorcserét is. 2021-ben a Geely elindította az „Intelligens Geely 2025 ” stratégiai programját, amelynek célja, hogy kihasználja a csoport globális rendszereinek és erőforrásainak előnyeit, hogy egy technológiai ökológiai hálózatot építsen a chipek, a szoftveres operációs rendszerek, a digitalizáció és a műholdas hálózatok körül, hogy előmozdítsa az ügyfelek az intelligens vezetés, az intelligens utastér és az intelligens szolgáltatások terén szerzett élményeit. Eközben a Geely azt tervezi, hogy 5 év alatt 21 milliárd USD kutatás-fejlesztési beruházással több mint 25 új alternatív hajtásláncú terméket vezet be.

A lenyűgözően impozáns számokat produkáló Geely mindezek ellenére saját márkás termékei esetében az első félévben kénytelen volt egy jelentős profit visszaesést elszenvedni. A jarmuipar.hu a Geely Automobile Holdings Ltd. közlésére hivatkozva augusztusban az írta, miközben 2022 első félévében a cég árbevétele 29 százalékkal nőtt, az eredmény 35 százalékos visszaesést mutatott. Ugyanarra forrásra hivatkozva arról is beszámoltak, hogy a gyártó vállalat a Zhejiang Geely Holding Group Co. részére idén a 2021-esnél 24 százalékkal több, összesen 1,64 millió darab autók kíván értékesíteni.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink