Szerdán pezsgő? Miért ne?

Hírek Szigeti Hajni
Palackos erjesztésű nyerspezsgői viselik Rácz Lilla nevét – ahogy a Figyelőnek elárulta, a „termékké válás” folyamata akár lelki problémákat is képes okozni egy termelőnek. Siklósi borászatában több mint tíz éve foglalkozik ezzel az elegánsan könnyed itallal, amelynek egy hétköznap estén és egy családi ünnepségen ugyanúgy helye van az asztalon.

A pezsgő a luxus egyik megtestesítője – másképp is kell vele terméket építeni?

Igen, sokkal személyre szabottabban. Élményt adunk át a vásárlónak, biztatjuk, hogy szánjon rá időt, élje meg a pillanatot. De ugyancsak élményt nyújthat akár a pezsgő gasztronómiai kötődéseit vagy a készítésének folyamatait megmutatni.

A nagyapja, az édesapja és az öccse is szőlész-borász – egyértelmű volt, hogy ezt a szakmát folytatja?

Dehogy! Számos más szakmába is belekóstoltam a mozgásterápiától a vendéglátásig. Viszont zsigeri szinten belém épült a szőlő, a föld. Számomra a „hazatérést” jelenti a pince, a friss bor, a permetezőszer illata. A szüleim nem erőltették, de az élet úgy hozta, hogy szőlőtelepítésre adódott lehetőségem a 2000-es évek elején. A hazai fogyasztók ekkor kezdtek nyitni a minőségi bor felé, ehhez pedig minőségi alapanyag kellett. A gazdák lelkesen ültették az új tőkéket – akkor még jobb áron, könnyebben lehetett földet vásárolni. Az elmúlt húsz évben a borkészítés minden fázisában sikerült alaposan elmélyednem, jelenleg két és fél hektáron gazdálkodok.

Hogy jött a képbe a pezsgő?

A férjem, Latorczai László szintén borász. Közös gondolatunk, szenvedélyünk, kíváncsiságunk a pezsgő. Mivel jól ismertük a szakmát, láttuk, hogy a borpiac már 2008 körül is nagyon telített volt, ezért próbáltuk megkeresni azt, ami egyedi, különleges lehet. 2009-ben jelöltünk ki először egy sauvignon blanc ültetvényt arra, hogy abból pezsgő készüljön, hiszen ha nem csendes bort tervezünk, akkor a szőlőt is teljesen másképp kell művelni, gondozni. Ráadásul lassan derült ki, mi került a palackba, mivel az első adagot 2012-ben nyithattuk ki.

Egyből jól sikerült?

Mi úgy hittük, igen, ám tartok tőle, hogy pincevakságban szenvedtünk. Ez azt jelenti, hogy nem tudtuk objektíven megítélni a saját termékünket. Boldogok voltunk, hogy működött a technológia, volt benne buborék, mások is szívesen kóstolgatták…. Aztán rájöttünk, hogy van hova fejlődni. Rengeteg tapasztalat kell ahhoz a magas minőséghez, amit megcéloztunk. Tíz éve kezdtük, de szerintem a hazai pezsgőkultúra még mindig gyerekcipőben jár. Eleinte tőlünk is főként karácsonykor-szilveszterkor vásároltak, és csupán az igazi ínyenceknek jutott eszükbe júniusban pezsgővel koccintani. Ez a szezonalitás szerencsére kezd eltűnni. A vásárlóknak be kell járniuk a saját útjukat az ismert márkáktól odáig, amikor már mernek egy szokatlan íz vagy egy ismeretlenebb termelő felé nyitni. Felismerik a minőséget, kedvenceket választanak, s akár szerda este vagy vasárnap reggel is eszükbe jut pezsgőt bontani.

Mernek kicsik maradni?

A méthode traditionnelle technológiával dolgozunk, amely a hagyományos francia módszer. Bár ez gépesíthető, mi a kézimunka hívei vagyunk, ennek 10-15 ezer palack a mennyiségi korlátja. 800-zal kezdtük, tavaly pedig már 3500 palackunk volt, akkor a 2017-es évjáratot értékesítettük. Hosszú évekig a férjemnek és nekem is volt másik állásunk, amely mellett foglalkoztunk a gyerekeinkkel és a pezsgővel. Tavaly tavasszal viszont rá kellett jönnünk, hogy ez így sem lelkileg, sem gazdaságilag nem fenntartható. Az idő szorításában képtelenek voltunk átadni magunkat a családi pillanatoknak, a szeretett munkánknak, vagy a termeléssel járó élményeknek. Egy kedves barátunk úgy fogalmazta meg, hogy a pezsgőnk, a márkánk egy visszafogott versenyló. Mert sokkal nagyobb potenciál rejtőzik benne, mint amit e felállásban meg tudtunk adni neki. Döntenünk kellett, hogy a lovat idő előtt nyugdíjazzuk vagy benevezzük végre egy versenyre. És ez utóbbihoz elsősorban a személyes odafordulásra volt szükség. Valakire, aki teljes egészében odaadja magát, úgyhogy hosszas gondolkodás után, ez lettem én. Azóta elkészült a webshopunk és a weboldalunk, valamint egy új pincét alakítottam ki. Most egy vendéglátóhelyiséget szeretnénk tető alá hozni, ahol kóstolókat rendezhetünk, mert ez régóta igény a vásárlók felől, akikkel már-már családias a viszonyunk.

Hogy keverednek a női és a férfi energiák a palackban?

A legtöbb feladatot közösen végezzük a férjemmel, de mindenki azt csinálja, amiben erősebb. Közösek a vízióink, az érdeklődésünk, de nem teljesen ugyanazt a végeredményt látjuk magunk előtt, és ez így jó. Vannak vitáink, születnek helyes és helytelen döntéseink, ami egy ilyen fiatal termék esetében kikerülhetetlen. Meg kellett tanulnom, hogy a tévutak is szükségesek a haladáshoz. Ahogy azt is, hogy a piac díjazhatja, amit mi hibának értékelünk.

Az arculat kialakításánál nem féltek, hogy a virágos címkével túl nőies lesz az összhatás?

Abszolút tudatosan fordultunk az általunk legjobbnak tartott márkaépítő csapathoz, az Unger and Partnershez. A kialakításban annyi szerepem volt, hogy amikor elém tették a kész terveket, akkor nem okoskodtam, és nem kértem semmilyen változtatást. Unger Zsolt az első pillanattól velünk van barátként, szakemberként és folyamatosan kíséri a fejlődésünket. Rengeteget segített például abban, hogy miként éljem meg, hogy egy terméken az én nevem szerepel. Amikor ez már nehézséget okozott számomra, tudatosan foglalkoznom kellett azzal, hogy mit kezdjek a „Betettem a Rácz Lillát a hűtőbe” vagy a „Bontsunk egy Rácz Lillát!” mondatokkal. Ez elsőre viccesnek tűnik, de valós probléma. Szintúgy sokat beszélgettünk arról, hogy hol a pezsgő helye a termékpalettán, ezen belül hol a magyar pezsgőé, és miként kell edukálni a vásárlókat. Hogy ez utóbbi semmiképp ne kioktatás, hanem sokkal inkább felemelés legyen, sok-sok jókedvvel.

Folyamatos játékos kedv jellemzi a pincészetet, most mivel kísérleteznek?

Minden évben egyféle pezsgőt készítünk, de most kíváncsiságból kis mennyiségben rozépezsgőt is palackoztunk. Illetve pár éve figyeljük, hogy ugyanaz az alapanyag másképp fejlődik, más lesz az aromavilága a másfél literes magnum palackban. Hiszem, hogy van az a közönség, amely nyitott ezekre a finom árnyalatokra.

Hogyan jellemezné három szóval a pezsgőjüket?

Mivel elfogult vagyok, akár a gyerekeimmel, inkább azt sorolom, amit mások visszajeleztek. Kifinomult, érett, mámoros. Személy szerint nekem az a legfontosabb, hogy örömet adjon.

A teljes interjú a Figyelő hetilap 18. heti számában jelent meg.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink