Az autóipari szakkiállításon megrendezett Techtogether diákversenyhez kapcsolódva a Trenkwalder a szervező Autopro közreműködésével közel 400, a hazai műszaki képzésben részvevő mérnökhallgató válaszait gyűjtötte össze elhelyezkedési terveiről. A válaszadók 75 százaléka a diploma megszerzését követően kész az országon belül olyan helyre költözni, ahol a végzettségének megfelelő pozíciót talál. Ennek persze megkérik az árát: 27 százaléknyian már kezdő mérnökként is legalább havi nettó 850 ezer forintot szeretnének keresni, további 45 százalék a nettó 650-850 ezer forint közötti sávot célozza meg kezdő fizetésként. A maradék 28 százalék sem adná alább havi nettó 450 ezer forintnál.
Jelentős fizetési igények
„Adataink szerint jelenleg a junior, maximum 3 év tapasztalattal rendelkező mérnökök nettó kezdőbére jelenleg pozíciótól függően 400-470 ezer forint között mozog a hazai autóipari vállalatoknál, ami még különféle bónuszok és egyéb juttatások esetén is elmarad a diploma előtt álló hallgatók elvárásaitól” – mutat rá Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi igazgatója. Hozzátette: „ a nagy kérdés az, hogy a már jelenlévő, illetve az éppen most idetelepülő nagy autóipari vállalkozások körében megindul-e egy olyan bérverseny, ami a következő években végző fiatal szakemberek többségét képes lesz országon belül tartani.”
Külföldön jóval többet lehet keresni
Az alternatív külföldi munkalehetőségekkel természetesen a mérnökhallgatók is tisztában vannak, számos esetben már a végzés előtti években közvetlen megkereséseket is kapnak. A válaszadók 64 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a diploma megszerzését követően külföldön is keres munkát. A külföldre vonatkozó bérigények 51 százaléka a havi nettó 3500-5500 eurós (1,3-2,0 millió forint) sávba esik, ami ugyan kezdő fizetésként Nyugat-Európában is átlag felettinek számít, ám a nagyobb merítés miatt nagyobb esély van arra, hogy a jelentkező igényeire pozitívan reagáljanak, különösen, ha az illető valamilyen egyedi előnyt is képes felmutatni. Emellett ekkora összegből könnyebb is engedni valamennyit egy szakmailag gyors előmenetellel kecsegtető pozíció elnyerése érdekében. „Szerencsére a fenti képet pozitívan árnyalja, hogy ma Magyarországon számos vezető autóipari gyártó folytat komoly, a világ élvonalába sorolható autóipari fejlesztést. A mérnökhallgatókat pedig az is nagyon motiválja, hogy milyen projektekhez, fejlesztésekhez és innovációkhoz csatlakozhatnak. Ezért a gazdaságpolitikának különféle támogatási formákon keresztül továbbra is mindent célszerű megtennie annak érdekében, hogy például K+F tevékenységek ösztönzésével itthon tartsa, vagy éppen a nemzetközi piacokról bevonzza azokat a tehetségeket, akik a jövőben is biztosítani tudják a hazai járműipar versenyképességét” – tette hozzá Nógrádi József.
A Magyarországon immár több mint 25 éve jelenlévő Trenkwalder a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés területén az egyik vezető szolgáltató. 2021-ban 24,2 milliárd forint nettó árbevétel mellett közel 14 ezer munkavállalót helyezett el 434 partnere körében. A Trenkwalder cégcsoport 21 irodából álló országos lefedettségű hálózatot működtetve komplex szolgáltatásokat nyújt munkaerő-kölcsönzés, -közvetítés, vezetőkiválasztás, bérszámfejtés-kiszervezés, diákmunka, nyugdíjas-foglalkoztatás, employer branding és egyéb HR szolgáltatások terén. Partnerei főként ipari gyártó/termelő vállalatok és beszállítóik, kereskedelmi és szolgáltató cégek, valamint a pénzügyi szektor, a hazai telekommunikáció és az FMCG prominens képviselői. A Trenkwalder International AG piacvezető szerepet tölt be Ausztriában és vezető személyzeti szolgáltató Közép- és Kelet-, valamint Dél-Európában. A több mint 50 000 embert foglalkoztató cégcsoport mintegy 300 kirendeltségével Európa 14 országában van jelen. 2011 óta a Trenkwalder a német Droege International AG csoport tagja.
Borítókép: Fotó/ Europress/ Kisbenedek Attila