Segítség a döntéshozatalhoz – Létrejött a Turizmus Konjunktúra Index

Hírek Sz. H.
Komolyan vehető számokkal támogatja a turisztikai ágazat szereplőit gazdasági döntéseik meghozatalában a havonta publikálásra kerülő Turizmus Konjunktúra Index, amely egy aktuális látleletet kíván adni a piaci trendekről és várakozásokról.

A turisztikai ágazat régóta küzd a kevésbé reprezentatív felmérések eredményeiből adódó információhiánnyal – írja a turizmus.com. „Itthon eddig nem létezett olyan kutatás, amely valós képet adott volna a turisztikai piac szereplőinek várakozásairól, holott más iparágak rendszeresen használják a konjunktúra indexet saját tevékenységük előrejelzésére” – mondta el az új adatok ismertetése előtt Gál Pál Zoltán, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének (VIMOSZ) elnöke. A májusban végzett első éles kutatás eredményeit most osztották meg, ezentúl pedig havi rendszerességgel, minden hónap közepén publikálják a konjunktúraindexet.

„A rendszeres havi megjelenéssel a szakma szereplőit kívánjuk segíteni, hogy döntéseiket tényszerű számok alapján hozhassák meg, ne pedig a közelmúltban jellemző, egy-egy szakmainak mondott (de valójában partvonalon kívülről történő) bekiabálás kreálta hangulatban. Mivel a foglalási időablak nagyon lerövidült a szakmában, ez megnehezíti a kis- és középvállalkozások számára a tervezést, a konjunktúraindex azonban segítséget nyújthat, hogy a piaci hangulat egészének ismeretében dönthessenek például az árazási kérdésekben, vagy hogy mikor időszerű egy fejlesztést elindítani” – fejtette ki Gál Pál Zoltán.

A Covid után van egy pozitív restart hangulat, de az ukrajnai háború és a makrogazdasági hatások árnyalják a jövőképet – összegezte a TKI első havi felmérésének eredményét a VIMOSZ elnöke. Az index májusban plusz 12 ponton állt a mínusz 100 és a plusz 100 közötti skálán, ami az ágazat szereplőinek enyhe konjunktúraérzetét fejezi ki. A vendéglátásban és a szálláshely-szolgáltatásban ennél valamivel optimistábbak a cégek, míg az egyéb turisztikai szektorokban az átlagosnál kevésbé. Néhány egyéb adat:

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év hasonló időszakához képest javult, ezen belül leginkább a vendéglátásban, ágazati szinten plusz 30 ponton áll.

A működési költségek átlagosan 20 százalékos növekedéséről számolt be a turisztikai cégek 77 százaléka (ezen belül a vendéglátósok 85 százaléka) az elmúlt három hónap vonatkozásában.

A szolgáltatók 74 százaléka emelt árat, átlagosan 11 százalékos mértékűt, amit főként a működési költségek drasztikus emelkedése generált.

Fejlesztésben a megkérdezett cégek 45 százaléka gondolkodik a következő egy évben, ezek 64 százalékánál a fejlesztések a szezonális alkalmazkodás miatt már el is kezdődtek, a fejlesztést tervezők aránya a vendéglátásban a legmagasabb.

Borítókép: Getty Images

Ezek is érdekelhetnek

További híreink