A három legnagyobb német luxusautógyár egy autóra jutó árbevétele tavaly 25 százalékkal haladta meg a pandémia előtti utolsó békeév, 2019 szintjét. Hosszú évtizedek óta tartó trend fordult meg: az autóipar általában többet gyártott, mint amennyit el tudott adni. Így kénytelenek voltak jelentős diszkonttal piacra dobni egyes modelleket, hogy legalább a gyártás költségei visszajöjjenek.
A pandémia azonban ezen a piacon is mindent megváltoztatott.
A korlátozások, majd az alkatrész-, alapanyag-, a csiphiány miatt lecsökkent a gyártott autók mennyisége. A Stifel bank elemzése szerint az idén 4 millió autóval többet tudnának globálisan eladni – már ha lenne. A gyártók így érthetően a magasabb kategóriás autókra fókuszálnak, ezeken magasabb az árrés. A Mercedes-Benz egy autóra jutó árbevétele a 2019-es 38 ezer euróról a tavalyi év harmadik negyedévre 54 ezerre emelkedett. Az Audinál 46 ezerről 57,5 ezer euróra nőtt. A BMW, amely a három nagy német közül még viszonylag a legjobban vészelte át a készlethiányt, 36 ezerről 38 ezerre emelkedtek ezek a mutatók.
A folyamatokat jól tükrözi az is, hogy az eladások visszaesésével nem járt párhuzamosan az árbevétel hasonló mértékű csökkenése. A Mercedesnél például az idén szeptemberig 30 százalékkal csökkent az eladott autók száma az egy évvel korábbi helyzethez képest, az árbevétel azonban csak egy százalékkal mérséklődött. A gyár EBITDA mutatóját 1,4 milliárd euróval növelte a harmadik negydévben, hogy a magasabb árkategóriájú modellek gyártására fókuszált.
Felhők az autóipar egén, de a magyar Videoton 14 százalékkal nőhet idén
(Borítókép: MTI/Ujvári Sándor)