Budapest Főváros Kormányhivatala az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat. Ennek érdekében a kormányhivatal ezúton is szeretné tájékoztatni az utasokat arról, milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától – írja közleményében Budapest Főváros Kormányhivatala.
Járatkésések: ez minősül rendkívüli körülménynek
Járattörlés esetén az utasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni; vagy átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbire, amely az utazónak is megfelel. Hozzátették: amennyiben az utas az átfoglalást választja,
- a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint
- – amennyiben egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve
- a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).
Kiemelik: ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény – például bizonyos technikai hiba, a légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja – okozza, az utasok a repülőút hosszától függően 250 (mai árfolyamon mintegy 98 ezer forint), 400 (158 ezer forint) , vagy 600 eurós (240 ezer forint) kártalanításra is jogosultak lehetnek.
Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például
- a repülésre veszélyes időjárási körülmények,
- a légiforgalmi irányítási döntések,
- madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.
A kormányhivatal megerősíti: jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, fel kell ajánlaniuk a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt).
Hangsúlyozzák:a légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.
A kormányhivatal szeretné felhívni az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, ez esetben minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól.
A teljes cikk itt olvasható.