Papp László: Én a gazdaságalapú városfejlesztésben hiszek

Hírek Dombi Margit
Debrecenben mindig történik valami. Papp László polgármestert a közlekedési és gazdasági ügyek mellett a város Zöld Kódexéről, benne az ipari szereplők szabálykövetésének erősítésére mutató monitoringrendszerről faggattuk. Megkérdeztük a véleményét a BYD szegedi elektromosautó-gyáráról is.
– Lázár János év eleji debreceni látogatásakor felvetődött, hogy szerencsés lenne valamiféle, a Budapest-bérletben megjelenőhöz hasonló tarifaközösséget létrehozni a távolsági közlekedéssel Debrecen viszonylatában is. Hol áll most ez a gondolkodás?
– Miniszter úrral érintettük ezt a kérdést, de látni kell: érdemi különbség van Budapest és azon öt vidéki város – Debrecen, Miskolc, Szeged, Pécs és Kaposvár – között, amelyek helyi közösségi közlekedési vállalatot működtetnek. Míg Budapest esetében korábban Tarlós István főpolgármester úr kiharcolta a kormánytól, hogy évi 12 milliárd forint támogatást kapjon a közösségi közlekedés fenntartására, addig ezen öt vidéki város ilyen típusú támogatást nem kap. Ezt a támogatási kérdést mindenképp vizsgálni kell, mielőtt a tarifaközösség kérdését kitesszük az asztalra. A közösségi közlekedésen tavaly Debrecennek 8 milliárd forintot meghaladó vesztesége volt, amit a város finanszíroz elsősorban. A városi költségvetés mérlegfőösszege jócskán 200 milliárd forint fölött lesz idén is – most zajlik a költségvetés tervezése. Ez nyilván kiugróan magas a többi megyei jogú városéhoz képest, de mi a többieknél lényegesen nagyobb városi rendszert működtetünk, nagyon sok területet fejlesztünk, s nagyon sok állami támogatás érkezik a debreceni költségvetésbe, amit a közcélú fejlesztésekre használunk fel. Tehát arra a kérdésre, hogy ki fizeti a révészt a közösségi közlekedés tekintetében, az a válasz, hogy a város fizeti. A tarifaközösség pedig akkor vethető fel, ha a közösségi közlekedés finanszírozása ezen öt megyei jogú város tekintetében is egyfajta állami kompenzációval párosul.

Papp László, Debrecen polgármestere Fotó: Kiss Annamarie Hajdú-bihari Napló

– Debrecen az elmúlt 10 évben a Kelet-Magyarországra érkező beruházások oroszlánrészét szerezte meg. Ezzel kulcsszerepet kapott a térség gazdasági életében. A BYD szegedi beruházása, egy másik erőcentrum létrejöttét vetíti előre. Mit gondol erről?
– Magyarországnak szüksége van gazdasági centrumokra a fővároson kívül is. Míg Kelet-Magyarországon Debrecen, Dél-Magyarországon Szeged, Nyugat-Magyarországon elsősorban Győr az a város, amelyik ezt a pozíciót be tudja tölteni. Ezért én örülök a BYD szegedi invesztíciójának és annak is, hogy a Kormány is úgy gondolkodik, hogy politikai vezetéstől függetlenül támogatni kell ezeknek az erőcentrumoknak a kialakulását. Én ugyanis alapvetően a gazdaság alapú városfejlesztésben hiszek. Debrecen ebben nagyon előrement. Nyugodtan mondhatjuk – így, 2024 februárjának elején –, hogy az évtized végére Debrecen lesz a legerősebb gazdasággal rendelkező vidéki város – függetlenül a BYD szegedi szerepvállalásától.
– Szeged polgármestere az Index szerint a napokban kijelentette: „A BYD megadta, hogy mennyi elektromos áramra és vízre lesz szüksége. E szerint negyede-ötöde, mint a debreceni akkumulátorgyárnak”. Mi a véleménye erről?
– A befektető beruházási programját nem ismerem, de úgy tudom, hogy a BYD autógyárat épít Szegeden, és nem akkumulátorgyárat. Vagyis annak vízfelhasználását nem az épülő CATL-akkumulátorgyár, sokkal inkább a BMW debreceni gyárának vízszükségletével lehetne összevetni. De még ez az összehasonlítás is sántít, hiszen a BMW ötszáz hektáros területen fejleszt, a BYD pedig egy valamivel több mint háromszáz hektáros területen.
– Ön személyesen hívta fel a nagy ipari szereplők figyelmét a víztakarékosabb technológiák alkalmazására. Ez azt támasztja alá, hogy a vízfelhasználás kérdése valóban neuralgikus pont Debrecenben. Hogyan reagáltak erre az ipari szereplők?
– Az én feladatom az, hogy minden körülmények között a debreceniek érdekeit képviseljem. Környezetvédelmi, fenntarthatósági, természetvédelmi kérdésekben nekem egy utam van: az, amit a debreceni polgárok kijelölnek. Én mindig ezen az oldalon futballozok, nem a nagyvállalatok oldalán. Ezért vannak közöttünk egyébként ütközések a nagyvállalatokkal. Hiszek abban, hogy eredményt fogunk elérni, például a víztakarékos technológiák alkalmazása tekintetében. A környezetvédelmi programunk bemutatása kapcsán beszéltem arról, hogy elfogadva és azonosulva a debrecenieknek azon véleményével, hogy a vízkészletre fokozott figyelmet kell fordítani, elindítottunk egy tárgyalást a nagyobb vízfogyasztású vállalatokkal – nevesítve az akkumulátorgyárakkal. Ezeken a tárgyalásokon egyrészt a szürkevíz felhasználásának irányába kívánjuk elmozdítani a folyamatokat. Erre vonatkozóan konkrét technológiai megoldásaink vannak: folyik a tervezésre irányuló közbeszerzés előkészítése. Másrészt nyomatékosan felhívtuk e vállalatok figyelmét arra: vizsgálják felül az eddig alkalmazni kívánt technológiai megoldásokat és alkalmazzanak azoknál víztakarékosabbakat.
– A fenntarthatóság az a kérdés, amiben úgy tűnik, semmiféle vita nincs Debrecen és az ide látogató európai és tengerentúl diplomaták által képviselt országok között. Ezen a területen nagyon fontos dokumentumnak tekinthető a Zöld Kódex, a város 2023-2026 közötti környezetvédelmi programja, amit a napokban mutattak be, s aminek társadalmi vitája most folyik. Ezt mindenki üdvözli, ám sokan számonkérik, hogy miért csak most került erre sor.
– A miért csak most kérdés álláspontom szerint nem nagyon értelmezhető, ugyanis csak 2022 decemberében fogadta el az országgyűlés a Nemzeti Környezetvédelmi Programot, és mi ennek sarokpontjait építettük be a saját a 2023-2026 közötti időszakot felölelő programunkba. A munkát azonban már sokkal korábban elkezdtük. Egyebek mellett nagyon intenzív véderdősítési programot indítottunk el, s egy korábban megkezdett akció keretében a tízezredik fát most tavasszal fogjuk elültetni. A BMW-t magába foglaló Északnyugati Gazdasági Övezet körüli zöldfolyosó kialakítása már javában zajlik, és rövidesen elkezdjük a CATL-nek is otthont adó Déli Gazdasági Övezet véderdősítését is. Megjegyzem, a vízkérdést napirenden tartó ellenzéki szervezetek azt mindig elfelejtik megemlíteni, hogy az első üteme már be is fejeződött az ország legnagyobb felszíni vízpótlást biztosító programjának, a Civaquának. Ennek eredményeként a Tisza vize megérkezett Debrecenbe, ami hatalmas mennyiségű többletet jelent a városnak. A Debreceni Egyetem szakemberei javaslatára megpályázzuk az Európa Zöld Fővárosa címet. Ezen ambíciónkat erősíti, hogy Debrecen közigazgatási területének 34 százaléka erdő, ami egészen egyedülálló Európában is.
BMW gyár

Az épülő BMW Gyár Fotó: KÉSZ Csoport, BMW Group

– Az hogy mi zöld és mi nem, arról a magyar ellenzék és például a német környezetvédők álláspontja eltér egymástól – különösen, ha a zöld energia tárolását szolgáló akkumulátorokról van szó. Ön mit gondol erről?
– Magyarországon a zöld energia tárolásának kérdése politikai vita témájává silányodott, holott erről értelmesen kellene beszélgetni, ami szinte lehetetlen. Ma a világ összes haladó országában az energia akkumulátorokban történő tárolását kulcskérdésnek tekintik, nemcsak az e-mobilitás tekintetében, de a háztartások esetében is. Magyarországon viszont az ellenzék részéről ádáz küzdelem zajlik az akkumulátorokkal, az energiatárolás új technológiai megoldásaival szemben, ami teljesen érthetetlen akkor, ha észrevesszük, hogy például Németországtól a svéd Northvolt nevű nagy akkumulátorgyártó cég közel egymilliárd eurós támogatást kap azért, hogy a vállalat építse ki azt az akkumulátorgyártó kapacitást, amire a német gazdaságnak nagyon nagy szüksége van. Arról nem is beszélve, hogy a német zöld és baloldali politikusok rendkívül elismerően szóltak a CATL németországi gyárának megépítéséről és elindításáról. Tehát ebben a kérdésben a jövőnek élünk, és nem pillanatnyi politikai érdekeket szolgálunk ki.
– A most társadalmi vitán lévő Zöld Kódex spektruma az ön megfogalmazásával élve a „süngarázstól a közösségi közlekedésig” ötven intézkedést is megfogalmaz a program gyakorlati megvalósítása érdekében. Melyek ezek közül a polgármester személyes kedvencei?
– Két kedvencem is van: az egyik a „Vizet a Nagyerdőnek!” program, amit nagyon szeretnék végigvinni a következő ciklusban. Ez gyakorlatilag a Civaqua második üteme, és a célja, hogy a felszíni víz odavezetésével az erdő vízpótlását megoldja. A másik nagy személyes ambícióm, hogy a dízelüzemű közösségi közlekedési járműveket néhány év távlatában sikerüljön elektromos hajtásúakra cserélni. Ennek fontos előfeltétele, hogy olyan kapacitású napelemparkokat hozzunk létre, amelyek képesek a város energiaellátásában érdemben szerepet vállalni.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink