Óvatosabbak a biztosítók ügyfelei

Hírek Tóth Balázs

Válságok idején egy nagyon érdekes tendencia tapasztalható a biztosítások esetében. Amikor valamilyen gazdasági krízis van, akkor az emberek félnek a bizonytalanságtól, emiatt első körben az ügyfelek meglepő módon úgy reagálnak, hogy a már megkötött biztosításokat nézve javul a fizetési fegyelem – mondta az Kurtisz Krisztián, az UNIQA Biztosító vezérigazgatója a Figyelőnek adott interjúban.

Kifejtette:

a biztosítókat mindig a második hullámban éri mindenféle gazdasági változás.

Ez azt jelenti, hogy a meglévő biztosításokat a válság első időszakában az ügyfelek sokkal jobban odafigyelve, fegyelmezettebben fizetik be. Ha elhúzódik a krízis, az emberek rangsorolják a biztosításaikat. Megfigyelhető, hogy a vagyonbiztosítások kifizetésére nagyon odafigyelnek, viszont ha a válság elhúzódik, akkor minden egyéb biztosítási formát, vagy kevésbé pontosan fizetnek be, vagy adott esetben felmondják azokat. Most egyelőre abban a szakaszban tartunk a pandémia során, hogy az ügyfelek egy szigorúbb biztosítás-fizetési fegyelmet követnek, érvényesítenek.

Speciális tendencia alakult ki a Covid-vírus kapcsán, mivel az első körben leálltak az ellátási láncok, például sokkal nehezebben lehet egy új autót venni, elképzelhető például, hogy egy idén júliusban megrendelt autó csak jövő év januárjában, februárjában érkezik majd meg.

A vezérigazgató rámutatott: az első hullámban új félelmek is megjelentek, olyan alig fordult még elő, hogy valamely biztosítási forma egyik napról a másikra leállt volna. Most viszont igen,

mivel az emberek nem utaztak, hónapokig nem értékesítettek utazásbiztosítást,

sőt, ők sem népszerűsítették ezt a biztosítási formát. Az UNIQA az értékesítési csatornáiban leállította az utasbiztosítások eladását, felelős biztosítóként nem akarták az utazásokat támogatni.

Kurtisz Krisztián elmondta: amikor a vészhelyzet elmúlt, amikor a karantént feloldották és az emberek újra elkezdtek utazni, ekkor megint előtérbe kerültek az utasbiztosítások.

Most jóval kevesebb ember utazik külföldre, mint tavaly nyáron, de ez a kevesebb utas jóval magasabb biztosítottsági fokon hagyja el Magyarországot.

Mostanában az utasbiztosítások értékesítése visszatért a tavalyi bevétel 40 százalékára. Míg tavaly a külföldre utazók 20-30 százaléka kötött utasbiztosítást, addig, a becsléseik szerint, a most kiutazók 70-80 százaléka ír alá utasbiztosítási szerződést, és ezt nagyon helyesen teszik.

Az UNIQÁ-nál a szerződések állományának nagyjából a fele nem-életbiztosításokból épül fel, ennek jelentős részét az autóbiztosítások adják.

Az autóbiztosításokat két tényező nagyban befolyásolja. Az egyik az új gépkocsik eladása, amelyeknek az értékesítése jelentősen csökkent, emiatt az új autókra kötött biztosítások száma drasztikusan zuhant az elmúlt időszakban. Emellett az elmúlt hónapokban szembe ötlően változott az euró/forint árfolyam, más valutákkal szemben sokat gyengült a magyar fizetőeszköz. A legtöbb autóalkatrész árát euróban, dollárban, illetve jenben határozzák meg, és azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a javítóműhelyek bevételeinek jelentős része a karambolos autók javításából származik.

Már most és jövőre is egy megemelkedett kárrendezési költséggel kell számolnia a biztosítóknak az új biztosításokból adódó csökkenő díjbevétel mellett.

Az alkatrészár-emelkedés a legtöbb autó esetében két számjegyű, vannak olyan alkatrészek, amelyeknek ára 20-30 százalékkal is megnőhetett.

Jelezte: az UNIQA a pandémia idején indult el Magyarországról a Cherrisk márkával. Mivel egy 100 százalékban digitális rendszerről van szó, érdekes tanulság, hogy akár home-office- ből is be lehet lépni egy új piacra, nevezetesen Németország piacára, ahol ezzel az új konstrukcióval elindultak.

Kifejtette: először arra fókuszáltak, hogy a lehető legtöbb ember, későbbi esetleges ügyfél, letöltse az applikációt, most már mintegy tízezer német állampolgár mobiltelefonján ott van a Cherrisk app, beregisztráltak és használják. Augusztus folyamán pedig Németországon belül elkezdenek belföldi utasbiztosítási termékeket promotálni, szeptembertől pedig a lakás- és baleset-biztosításokkal egészítik ki a palettát.

Magyarországon a Cherrisken belül nemrégen kijöttünk egy belföldi utasbiztosítással, és igen szép számban kezdünk baleset-biztosításokat is értékesíteni ezen a csatornán. A belföldi utasbiztosításban vélhetően elsők vagyunk a piacon, az itthoni mintára Németországban is elkezdjük bevezetni ezt a konstrukciót. A Cherrisk modellről elmondható, hogy nemzetközileg már egy több mint százötvenezer fős közösségről beszélhetünk, ami folyamatosan bővül

– mondta Kurtisz Krisztián.