A horvát utakon évente átlagosan 35 ezer baleset történik, s az utóbbi években egyre többet az alternatív járművek, például az e-rollerek, a segwayek, vagy az elektromos monociklik okoztak, mert a vezetőik egy része még az elemi közlekedési szabályokat se tartották be.
Mostantól a teljesítményük szerint a KRESZ két kategóriára osztja e járműveket. A legfeljebb 25 kilométeres óránkénti sebességre képes, maximum 0,6 kilowattos teljesítményű gépeket a jövőben is bárki vezetheti bicikliúton, vagy különös körültekintéssel a járdán, de a bukósisak kötelező. Az említett paramétereket meghaladó járművek vezetőinek legalább segédmotoros jogosítvánnyal kell rendelkezniük. Ezek a közlekedési eszközök nem vehetik igénybe a járdát, csak a bicikliutakon és azokon a közutakon hajthatnak, ahol a megengedett sebesség nem haladja meg az 50km/órát.
Az új szabályozás nem csak az elektromosrollerek jogállását szabályozza, hanem az elektromosautó töltőállomásokét is. Mostantól ugyanis szabálysértésnek számít az is, ha valaki hagyományos autóval egy elektromos töltőoszlophoz parkol, amivel akadályozza az e-kocsik tankolását. Ha valaki mégis egy ilyen helyen hagyja az autóját, 300 kunás (16 ezer forint) büntetést fizet.
Ezen kívül a friss szabályozás előrelátóan foglalkozik az önvezető autókkal is. Kimondja, hogy a volán mögött kötelezően ülnie kell egy jogosítvánnyal rendelkező, vezetésre alkalmas állapotban lévő személynek, akinek felelnie kell az akár részben, akár egészében automatikus üzemmódban elkövetett szabálytalanságért.
A KRESZ-módosítás a közúti lovaglásra, vagy a ló vontatta jármű vezetésére is vonatkozik. Mostantól csak 16 évnél idősebbek vezethetik a lovat, és akár az állat hátán, akár a kocsi bakján ülnek, láthatósági mellényt kell viselniük.
Újdonságnak számít az is, hogy a háziorvos felfüggesztheti páciense vezetői engedélyét bizonyos gyógyszeres kúrák esetén; azaz nemcsak akkor van joga ehhez, amikor valaki a jogosítványa meghosszabbításához szükséges alkalmassági vizsgálatra jelentkezik.
Egymilliós bírság extrém sebességért
A módosított horvát KRESZ a közlekedési szabálysértésekre kiszabható bírságok megemeléséről is rendelkezik. Az eddigi tételeknek nem volt igazán elrettentő erejük, állítja a rendőrség. Például, aki legfeljebb 20 km/órával lépte át a megengedett sebességet, 500 kunás (mintegy 26 ezer forintos) bírságot kapott, aminek három napon belül elég volt felét befizetni. Az új szabály viszont megduplázta a bírságolási tételeket, és eltörölte a háromnapos kedvezményt is. Így a fülöncsípett száguldozók ezentúl nem úszhatják meg ezer kunánál (vagyis 53 ezer forintnál) olcsóbban, de extrém sebességtúllépésért akár 20 ezer kuna (1 millió 65 ezer forint) lehet a „cech”, sőt bizonyos esetekben akár 60 napig tartó szabadságvesztés is kiszabható.
Szigorodó büntetés Szlovákiában is
A telefon kézben tartásáért a helyszíni bírság 100 euró helyett augusztustól 150 euróba kerül, szabálysértési eljárás esetében viszont 200-ról 300-ra emelkedik a büntetés összege. Ha valakit egy éven belül háromszor tetten érnek, bevonják a jogosítványát.
Gyorshajtás estén a helyszíni bírság nem változik: a sebesség túllépése függvényében 250-800 euró lehet a kiróható összeg, eljárás kertében pedig 500-tól 1000 euróig terjed. Abban az esetben viszont, ha a vezető 12 hónap leforgása alatt háromszor vagy többször, településen belül 50 km/óra sebességgel vagy többel, lakott területen kívül pedig 60 km/óra sebességgel vagy többel meghaladja a megengedett sebességet, bevonják a jogosítványát.
Fotó: MTI/Mónus Márton
Képünk illusztráció