A nagy európai haszongépjármű gyártók egymás után mutatják be az elektromos fejlesztéseiket, ami jól tükrözi, hogy az iparág egyre jobban keresi a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentésének lehetséges megoldásait. (A nagyvárosok károsanyag kibocsátásából keletkező légszennyezettség 80 százalékáért a haszongépjárművek és a tömegközlekedésben használt robbanómotoros járművek felelősek – A szerk.)
Az újdonságokra Nagy Zsolt, az Inventure Automotive igazgatója úgy reagált: „ez jó hír lehet az üzemeltetők számára is, hiszen ennek köszönhetően a járművek üzemanyag- és energiafelhasználása is jelentősen csökkenhet”. A magyar cég nemrég saját standdal képviseltette magát az iparág egyik legjelentősebb szakkiállításán, a hannoveri IAA-n. „Jól látszik, hogy a tisztán elektromos teherautók fejlesztése és gyártása nem tabutéma többé az európai haszongépjármű gyártók számára. Elég, ha arra gondolunk, hogy az elmúlt években a svéd Volvo és a német Daimler is belevágott a disztribúciós, vagy áruterítésre fejlesztett elektromos teherautók sorozatgyártásába. Az viszont idén új elem volt, hogy mind a Volvo, mind a Daimler, mind pedig az MAN tisztán elektromos nyerges vontatókat is bemutatott” – hívta fel a figyelmet Nagy Zsolt. Mindez azt jelenti, hogy a nagy európai haszongépjárműgyártók immáron a távolsági áruszállításban is látnak fantáziát az elektromos hajtáslánccal kapcsolatban. A Hannoverben bemutatott távolsági e-vontatók azonban egyelőre 400-600 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek, ami mindössze fele, vagy harmada annak, mint amint egy dízeles nyerges vontató jelenleg tud. Éppen ezért, még aligha lehet rájuk úgy tekinteni, mint amelyek máról-holnapra elhozhatják a dízel utáni korszakra való átállást.
„Jelentős probléma még a megfelelő sűrűségű töltőhálózat hiánya. Ha azt akarjuk, hogy az áruszállítás zöldüljön, akkor legalább olyan kiterjedt hálózatra van szükség legalább az autópályák mentén, mint amilyen jelenleg rendelkezésre áll a dízel szempontjából” – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette: a Scaniát és az MAN-t tömörítő Traton-csoport, a Volvo Trucks és Daimler összefogott egy megawatt töltést kínáló európai töltőhálózat kialakítása érdekében, de ennek kiépüléséhez még évekre van szükség. Talán éppen ezért a Daimler és a Volvo az évtized közepén elkezdheti a hidrogéncellás nyergesek gyártását, a Hyundai-nak pedig már most is van az európai piacra szánt nehézkategóriás hidrogéncellás teherautója az XCient Fuel Cell személyében.
Érdekesség, hogy míg korábban központi téma volt az önvezetés, úgy tűnik, hogy egy kicsit visszafogottabban nyilatkoznak a gyártók az ezzel kapcsolatos fejlesztéseikről. „A legjobb esetben is csak a kettes, vagy a hármas szintű „automatizált” vezetés tűnik reálisnak jelenleg. Több mint valószínű, hogy teljesen önvezető járművek tömeges megjelenésére még legalább egy évtizedet várnunk kell” – emelte ki az Inventure Automotive igazgatója. Az viszont látszik, hogy a kínai autógyártókat egyre komolyabban kell venni, hiszen elektromos autóikkal tudatos és intenzív expanzióba kezdtek az európai piacon. A minőségben már egyre kevésbé maradnak el a nagy, tradicionális autógyártóktól, sőt egyes modellek meg is haladják a nyugat-európai versenytársak színvonalát.