Okostelefon-piac: földbeállt a prémium szegmens

Hírek Hőnyi Gyula
Bár világszinten tudott piacot szerezni az Apple az iPhone-nal, összességében azonban minden készülék gyártónak nagyon gyatra lett a harmadik negyedéve, éves szinten 9 százalékos csökkenés mutatkozik az okostelefon piacon.

A gazdasági helyzet rányomta az okostelefon piacra is a bélyegét, egyértelműen látszik, hogy kevesebb prémium készüléket vesznek az ügyfelek a korábbi évek azonos időszakához képest és megerősödött a jó ár-érték arányú készüléket vásárlók aránya. Jellemző, hogy az ügyfelek élnek a részletfizetés lehetőségével, ha pedig prémiumot is választanak, akkor inkább havonta törlesztik a készülék díját. Ezt indukálják az egyre dráguló készülékek is – foglalta össze a Figyelőnek tömören a Yettel a piaci folyamatokat. A Vodafone Magyarország sajtóosztályán is hasonló folyamatokról számoltak be: elsősorban a középkategóriás okostelefonok keresettek a szolgáltató ügyfelei körében, a telefoncsere – azaz modernebb készülékre váltás – kapcsán nem tapasztalható jelentős visszaesés.

Ami Európát illeti, nem csak a prémium kategóriával, hanem általában az okostelefon piaccal vannak problémák – bár az eurózónában az okotelefon piac jelentős részét maguk a prémium termékek adják. Már az első negyedévben 12 százalékkal csökkentek az eladások. Ennek két meghatározó oka van az elemző cégek szerint. Az egyik, hogy a globális beszállítói láncok összeomlása és az ázsiai országok hol javuló, hol romló járványhelyzete miatt akadozik az egyes termékkomponensek ellátása. Másrészt pedig jelentősen romlott a gazdasági környezett – inflációs sokk, illetve orosz ukrán háború. Érdekesség, hogy a két ok egymásnak ellentmond, az első a gyártókra fogja az eladások csökkenését (kevés készlet, gyenge beszállítói háttér), a másik a vásárlókra (csökkenő elkölthető jövedelem) ezzel némi konfuzitás mutatkozik a piacon. Világszinten ennél egyértelműbb a helyzet, ugyanis a cégek az elemzők megkeresésére konkrétan a gyenge gazdasági környezetet és gyengébb költekezést jelölték meg. Az elmúlt 8 év legrosszabb teljesítményét produkálta a harmadik negyedévben a mobiltelefon piac. Az összes nagy szereplő veszített kicsit a piaci pozíciójából, egyedül az Apple tudott javítani az iPhonokkal.

Persze a prémium szegmens itthon sajátos terület kicsit máshogy működik, bár az eladási trendek lekövetik a világpiacot. A Media Markt Figyelőnek adott információi szerint a legnépszerűbb telefonok itthon, náluk 150 – 170 ezer Forint között mozognak, illetve az Apple termékek kereslete jellemzően kiemelkedő a karácsonyi időszakban. Bár ezek a termékek egy magasabb árkategóriát képviselnek, idén is számítunk a fokozott érdeklődésre – fogalmazott a cég a Figyelő érdeklődésére. Vagyis bizony helyzetekben a prémium szegmens önálló életre kel és kicsit elszakad a nagy halmaztól, ilyenkor az is bekapcsolódik ebbe a szegmensbe, akinek a státusza egyébként nem enged 350-500 ezeres készüléket – viszont 2-3 éve már spórol egy ilyenre.

Prémium szegmens

Alap esetben a prémium mobiltelefonok iránt rendszeresen érdeklődőket jellemzően nem rázza meg a romló gazdasági környezet, ám ezen készülékek ára a fejlett gazdaságok középrétegének pénztárcájához igazított, ez a szint viszont a fejlődő gazdaságok felsőközép rétegét jelenti. Előbbi nagyon is megérzi az elszálló energia és élelmiszer árakat, utóbbit nem annyira. Ám ha a keresletből kiesnek a fejlett gazdaság potenciális vevői, az utóbbi képtelen megtámasztani a keresletével az eladásokat, sem a gyártói-kereskedői akciókra, sem az árak esetleges mérséklődésére nem tudnak hatással lenni. Arról nem is beszélve, hogy a globális ellátási láncok szétesése miatt jelentősen növekedett a prémium kategória termékeinek ára. Forintban számolva ma már félmilliót is simán elkérnek egy top telefonért, ami viszont már nem csak itthon, máshol is egy olyan lélektani határ, ami már kivárásra, vagy alternatív megoldások keresésére ösztönzi a vásárlókat. (Pedig általános használat mellett a csúcsmobilok élettartama másfélszer, vagy kétszer hosszabb, mint a középkategóriájé, ráadásul a gyártók a top szegmenshez sokkal tovább kínálnak frissítéséket. Csak egy példa, az Apple csak most tekinti elavultnak a 7-9 évvel ezelőtti egyes számítástechnikai termékeit.)

Ugyanakkor a korábbi években annyira „megszórták” a gyártók sokáig használható csúcsmobilokkal a piacot, hogy ma a vevők jórésze – a gyengébb gazdasági környezet miatt – inkább kivár a cserével, a régi használhatósága sem gyengült. Így viszont némileg háttérbe szorul a nagyreményű 5G, amely valódi húzómotorja lehet(ett) volna már idén és persze a következő években a csúcskategóriás mobilpiacnak. Azt nehéz megmondani a rendelkezésre álló adatokból, hogy a vásárlók elhalasztják-e a mobiltelefon cserét – így Yettel. Az viszont a gazdasági körülményekből egyértelműen következik, hogy a kereslet általánosan mérséklődött. Ettől függetlenül a Yettel-nél fontosnak tartjuk – fogalmazott a cég – , hogy minden ügyfélszegmensnek legyen versenyképes árú készülékajánlat, ezért minden tarifa- és termékkategóriában igyekszünk ajánlatokkal segíteni az ügyfeleket a választásban. Ezek a kiemelt ajánlatok (mint az üzletekben az akciók) továbbra is népszerűek.

Szolgáltatások

A Yettel tájékoztatása szerint lényeges változást nem volt a szolgáltatásokat illetően, továbbra is a havidíjas előfizetők bázisának erősödése zajlik. Ezen szolgáltatáskategóriában egyre többen keresik a korlátlanságot mind mobiladatban, mind hívásban, így az ezeket biztosító Prime tarifáink népszerűsége is töretlen – fogalmaztak a Figyelő kérdésére. Pár kisebb kilengést eltekintve, nem látható tendencia arra, hogy az ügyfelek havidíjasról az előre fizetett szolgáltatások irányába mozognának, így ezen ügyfelek száma továbbra is elhanyagolható. Ezek mellett népszerűek az otthoni internetszolgáltatások is, mind 4G, mind az országban először 5G hálózaton nyújtott internettel, ami azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre nyitottabbak a mobilhálózaton keresztül nyújtott otthoni internetszolgáltatások felé.

Ezen a területen tehát nem látszik komolyabb spórolást. A Vodafone is úgy látja a havi díjas és előre fizetett szolgáltatások egyaránt népszerűek az ügyfelek körében, továbbá vannak váltások is az egyes szolgáltatáscsomagok között, ám az ezzel kapcsolatos trend változatlan a korábbi időszakhoz képest.

A Magyar Telekom úgy látja az adathasználat feltöltőkártyás és havidíjas előfizetői körében is folyamatosan nő, egyre többen keresik az 5G-képes készülékeket és folyamatosan emelkedik az 5G szolgáltatást igénybe vevők száma, valamint Gigaerős Korlátlan Net csomagjaikat is egyre többen választják.

Választás

A Magyar Telekom adatai szerint a felhasználók úgy választanak készülékeket, hogy az minél inkább igazodjon a saját igényeikhez, hogy bármilyen élethelyzettel találják is szembe magukat, a készülékek és a digitális világ segítségével készen álljanak a megoldásra.

Ez általában jellemző a hazai és az európai piacokra. A kutatások szerint a mobiltelefon, mint státusz szimbólum egyre inkább háttérbe szorul, a fiatalabb generáció is elsősorban a készülékek funkcionalitását veszi alapul az eszköz választásban. Az persze más kérdés, hogy a fiatalabbak jellemzően a magasabb árkategóriás telefonokat választják, ugyanis ők több képességét használják ki az okostelefonoknak.

A Magyar Telekom szerint a lakossági ügyfélkörben készülékválasztás elsődleges szempontjai a kamera képessége, minősége, az akkumulátor üzemidő, a kijelző mérete. Statisztikáink szerint – fogalmazott a cég – a márka is erősen befolyásoló hatású a választásnál: nagy koncentráció mutatkozik a három nagy márka esetén (Samsung, Apple, Xiaomi), valamint kimagasló érdeklődés tapasztalható a saját márkás T Phone 5G és T Phone 5G Pro iránt is. Az operációs rendszerek közül pedig az androidos készülékek élveznek elsőbbséget a vásárláskor. A termék- és márkajellemzők mellett a fogyasztói preferenciákat az ár is befolyásolja: bár a fiatalabbak előszeretettel választanak magasabb árkategóriájú, csúcskategóriás készülékeket, az idősebb generáció a könnyebben kezelhető, közepes illetve alacsony árfekvésű eszközöket részesíti előnyben.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink