Az év fiatal vállalkozója címet idén a 33 éves Pinczés Marianna, a Grapoila márka megálmodója nyerte el a zöldinnováció és fenntarthatóság területén is elért eredményeiért november végén. Ezzel az elismeréssel a Fivosz minden évben a 18–40 év közötti vállalkozókat díjazza. A hidegen sajtolt étkezési olajokat, magkrémeket, magliszteket és natúrkozmetikumokat zero waste technológiával gyártó cég fenntartható gyártási módszerei, valamint permakultúrás edukációs projektje több innovációs és zölddíjat is elnyert. Pinczés Marianna 14 évvel ezelőtt, a főiskola első évében, 19 évesen indította vállalkozását.
Megérezték a válságot? Hogyan alakul az árbevételük idén?
Néhány nap maradt hátra az évből, arra számítok, hogy a csoporton belül a kereskedőcég, azaz a Virgin Oil Press Kft. bevétele 900 millió forint felett lesz, ami 5-7 százalékos növekedés tavalyhoz viszonyítva. Az év elején visszaestünk, de májusban elkezdtük behozni ezt, így összességében nem alakult rosszul az év, az egymilliárdos bevétel viszont jövőre maradhatA kiugró infláció okozta az év elején a gondokat?
Lehet így is fogalmazni, valójában a háború közvetlen hatásait éreztük meg. Nekünk az agráriummal kell dolgozni, és az alapanyagárak iszonyúan megemelkedtek, az egész piac szétesett egy adott ponton.
A napraforgómagot egyszer beengedték, egyszer nem, ami olyan hullámzásokat okozott az árakban, hogy lehetetlen volt szerződni, mindenki hazardírozott.
Volt egyébként olyan nyugat-európai versenytársunk, aki épp azért ment csődbe, mert rossz időpontban kötött fix szerződéseket. A másik két fő alapanyagunknál, a tökmagnál és a lenmagnál is tapasztaltunk hasonló problémákat. Más oldalról az energiaárak emelkedése okozott nehézségeket. A gázárak szerencsére nem érintettek minket, mert biomasszakazánnal fűtünk, de sokszoros áramárakat kellett beépíteni a termékek árába, amire csak részben volt lehetőség.
Milyen döntésekkel igyekeztek a kritikus időszakban stabilizálni a helyzetüket?
Nálunk is volt leépítés, 80-ról 70-re csökkent a létszám, április közepére megszüntettük az iroda melletti raktárat, a gyártás optimalizálására helyeztük a fókuszt. Azt gondolom, hogy aki a válságban életben marad, az megerősödik,
kellenek néha a pofonok, hogy arra is figyeljünk, amit hajlamosak vagyunk elengedni.
Az uniós források csúszása érintette a céget?
A vidékfejlesztési programok nem előfinanszírozásúak, nekünk kell előteremteni a beruházáshoz szükséges tőkét – amit meg is tettünk –, a vissza nem térítendő rész később szokott megérkezni. Itt most az volt a probléma, hogy egyszerre csappant meg a piac, közben a várt pénz sem jött meg. Egyébként nemcsak uniós forrásból, de piaci hitelekből és államilag támogatott programokon keresztül is finanszírozzuk a céget.
Milyen fejlesztések voltak?
A szerencsi üzemben bővítettük a kapacitást, egy teljesen új részt építettünk ki, ahol elkezdtünk gyártani egy új terméket, a gyümölcspüré és olajok keverékét. Bővítettük a szárítókapacitásunkat is, ami mindig is a szűk keresztmetszet volt. Idén például nagyon sok, 1200 tonna szőlőtörkölyt gyűjtöttünk be a borászatoktól, ebből előbb kiszeparáljuk a magot, majd préselés előtt szárítani is kell. A héj egy részét is szárítjuk, abból őrleményt gyártunk.
A présgépek számát is növeltük, most már több mint húsz négyfejes géppel rendelkezünk, így a püspökladányi üzem Közép-Európa legnagyobb hidegen sajtoló üzemévé vált.
A szárítás és a törkölygyűjtés egyébként Szerencsen, a gyártás Püspökladányban történik, ahol az olajok kisajtolása után keletkező présmaradványokból gluténmentes liszteket is előállítunk.
A teljes interjú itt olvasható vg.hu
Címlapfotó: Kallus György / Világgazdaság