Nike-zakó Adidas-buktával és kárörvendő Pumával

Hírek vg.hu
Mezcserére készül a német labdarúgó-válogatott, közel nyolc évtized után érkezett el a váltás ideje. A Nike ugyanis visszautasíthatatlan pénzügyi ajánlatával leváltja a regnáló Adidast. Az amerikai sportszergyártón azonban a gigadeal sem segített, gyenge üzleti kilátásai miatt sárga lappal büntette a piac.

Hazai pályáján szégyenítette meg az Adidast az amerikai Nike, miután egy friss bejelentés szerint a háromcsíkos márka 77 éves egyeduralmát megdöntve 2027-től egészen 2034-ig ő szállíthatja a válogatott, azaz a Nationalelf szerelését. Ez a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) számára nyilván jelentős bevételnövekedést jelent, az Adidasnak viszont hatalmas pofonnal ér fel. Ahhoz lehetne mérni a presztízsveszteséget, mintha Románia jelenlegi mezszállítójáról, az Adidasról a 2Rule-ra váltana. A német válogatott mind a négy világbajnoki címét az Adi Dassler által alapított és a nevét viselő herzogenaurachi cég szerelésében szerezte meg, s ha a sikeres lesz, még 2026-ban is az ő mezében feszítve emelhetik fel a világbajnoki trófeát – vagy az idén az Európa-bajnoki serleget, ha egyáltalán túljutnak a ma minden bizonnyal törökverő magyar válogatotton.

Amelyet szintúgy szerződés köt az Adidashoz, viszont Erdogan elnök csapata már szintén Nike mezben csillogtatja a tudását – olasz edző, Vincenzo Montella menedzselése mellett. Mondjuk a magyarokat is egy olasz, Marco Rossi dirigálja.

Jön a Nike, de merre jár a hazaszeretet?

A Nike a gazdaságilag messze a legjobb ajánlatot nyújtotta be – egyértelműsítette döntése indokát közleményében a Német Labdarúgó Szövetség (DFB). Az amerikai cég mellett sokat nyomott a latban, hogy az amatőr focit és a német női labdarúgó válogatottat is a keblére ölelte. A német politika üzleti ügyekbe nem szól bele, véleménye azonban lehet. Ez pedig sommás volt, Robert Habeck gazdasági miniszter azzal reagált, hogy

Nehezen tudom elképzelni a német mezt a három csík nélkül, az Adidas és a fekete-piros-arany színkombináció a mezeken mindig is összetartozott a fejemben. A német identitás egy darabja. Egy kicsit több hazaszeretetet reméltem volna

– vágott oda a szövetségnek Habeck, egyben jelezve nemtetszését az Adidas tavaly januárban színre lépett új vezérigazgatója, Björn Guldén felé, aki viszont svéd, így a posztján nem a hazaszeretetet, hanem pusztán az üzleti érdekeket képviseli. S ha a Nike irreális ajánlatot tett, azzal ő sem tud versenyezni.

Az Adidas még a Yeezy-üzlet bukását nyögi

Az összeg egyelőre nem került napvilágra, s Guldént még mindig az foglalkoztatja, hogyan tudja kitakarítani az istállóból az amerikai rapper, Kanye West (újabb nevén Ye) által felhalmozott trágyát. Mint ismért a rapperrel szakított 2022 őszen a Adidas, mert vállalhatatlan rasszista, antiszemita kijelentéseivel sokkolta a céget, a közvéleményt és természetesen a vásárló közönséget is.

Mondjuk nem annyira, hogy a több milliárd dolláros hátrahagyott Yeezy-raktárkészlet maradványait ne vinnék mint a cukrot. Az Adidas nettó eladásai tavaly csökkentek, ezért is érintette őket most rendkívül kínosan őket a Nike „rablása”. Az Adidas hazai riválisa, a Puma viszont kárörvendhet, hiszen egyrészt a rivális Adidast, másrészt az éppen tőlük hozzájuk átigazolt Guldént érte a méretes pofon.

A szurkolók meg egy győzelem után minden megbocsátanak. Érdekesség, hogy az Adidas részvénye csupán 0,4 százalékkal esett a mezcsere bejelentésére.

A Nike az 1996-os első nagy áttörése óta, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával, folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban. Olyan csapatokat szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint

  • Olaszország,
  • Spanyolország.
  • és Argentína,

amely a regnáló világbajnokként a legértékesebb skalpot jelenti. A Nike az 1996-os első nagy áttörés óta folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával. A Nike olyan csapatokat is szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint Olaszország és Spanyolország.

A tőzsdén orra esett a Nike

A Nike-DFB szerződés bejelentését követően publikálta a negyedéves gyorsjelentését az amerikai sportszergyártó, de az ahhoz fűzött kilátásokban nem volt sok köszönet. A német gigaszerződés pozitív hatását messze elhomályosították a folyó üzleti évre vonatkozó gyenge kilátások.

A Nike arra figyelmeztetett, hogy a júniustól induló 2025-ös pénzügyi év első felében 2-4 százalék közötti árbevételcsökkenésre számít, miközben a Bloomberg elemzői konszenzusa az az új üzleti év első negyedévére négy, a másodikéra pedig hat százalékos növekedést prognosztizált.

Az árfolyam erre 5,7 százalékkal zuhant, megduplázva az év eleje óta felhalmozott veszteségét.

A Nike pénzügyi igazgatója, Matthew Friend a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón elmondta, hogy csökkentik az olyan „klasszikus” cipők, mint az Air Force 1, valamint a jelenlegi Pegasus Running cipők kínálatát, mert inkább a közelgő termékbevezetésekre, azok fejlesztésére koncentrálnak.

Fotó:Shutterstock

Futás előre!

A futócipőknél is erősítésre szorulnak, mert ennél a kiemelt termékkörnél sem teljesítenek túl jól az utóbbi időszakban. Ezen a fronton az Ultrafly futócipőik kínálatát szélesítik, reagálva az olyan új piaci szereplők megjelenésére, mint az On vagy a Hoka, amelyek szuperkényelmes, vastag habszivacs talpkonstukcióikkal csábítják el tőlük a vásárlóikat.

A Nike erre válaszul az alsóbb árkategóriájú termékeinél is beveti a pihe-puha-lágy Air talpazatot.

Emellett folytatják a decemberben felvázolt 2 milliárd dolláros megtakarítási tervük végrehajtását, melynek keretében csökkentik az alulteljesítő termékek kínálatát és generálozzák az ellátási láncokat ott, ahol ez szükséges.

A Nike az észak-amerikai (+3,2 százalék) és a kínai (+4,5 százalék) eladások vártnál jobb alakulásának köszönhetően az elemzői várakozásokat felülmúló, 12,4 milliárd dolláros bevételt ért el a február 29-ével zárult negyedévben, ez magasabb az elemzői várakozásoknál.

Az egy évvel ezelőttihez képest viszont szerény 40 millió dollár a növekmény, ami a gyakorlatban stagnálásnak felel meg. Adózott nyeresége eközben 5 százalékkal, 1,17 milliárd dollárra esett vissza. A folyó negyedév eredményét nagyban befolyásolja, hogy a Nike miként, mekkora árleszállításokkal tud túladni felhalmozott, még mindig rendkívül magas raktárkészletén, hogy helyet csináljon innovatív új kollekcióiknak. Jó úton haladnak ebben, hiszen a készletek a december-február időszakban 13 százalékkal, 7,7 milliárd dollárra csökkentek, azaz nagyobb mértékben, mint azt a Wall Streeten előrejelezték.

A cikk itt olvasható.

Címlapfotó: AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink