Nehéz lesz tartani a jó árakat

Hírek H. Gy.
A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában tavaly közel 108 ezer járművet állítottak elő, és a cégvezetés az idén is hasonló volumenre számít, mert a csiphiány korlátozza a gyártható mennyiséget. A tavalyi előállítási darabszám mintegy 4 százalékkal maradt el az előző évitől. A vállalat 1,754 milliárd eurós nettó árbevétellel zárta 2021-et, ez 6 százalékos növekedést jelent 2020-hoz viszonyítva. A társaság vezérigazgató-helyettese, Urbán László adott interjút a Figyelőnek.

Mivel a Vitara és az új S-Cross, a Suzuki Esztergomban gyártott modelljei igen népszerűek, nemcsak a magánemberek, hanem a cégek körében is, sokan kíváncsiak arra, hogy várható-e még az idén áremelés ezek esetében.

Bár korábban csak évente egyszer, az esztendő vége felé tekintettük át alaposabban az árazást, sajnos az idén – főként a háború, a drasztikusan dráguló energia, a csiphiány és a forint gyengülése miatt – már változtatnunk kellett a listaárainkon. Az elmúlt tizenkét hónapban átlagosan mintegy 10 százalékkal emelkedtek az áraink. Más autómárkákhoz képest, úgy gondolom, még mindig jóval óvatosabb a Suzuki árpolitikája, hiszen sok helyütt ma már havonta történik drágulás.

Ezt, gondolom, részben annak is köszönhetjük, hogy az itthon gyártott modelleket valamivel kevésbé érinti mondjuk a forint gyengülése, igaz?

Ez jórészt igaz, ugyanakkor szeretném hangsúlyozni, hogy mi is csak abban az esetben tudjuk – rövid távon – tartani az esztergomi modelljeink árát, amennyiben a forint/euró árfolyam alacsonyabb szinten stabilizálódik a jelenleginél, valamint az energiaköltségek a mainál jobban nem „szállnak el”, továbbá nem történik más drámai esemény.

A fentiek dacára várható még az idén áremelés? Ha igen, mekkora?

Az említett bizonytalanságok miatt csak azt tudom megismételni, hogy ha nem lesz drasztikus változás, akkor a korábban szokásos október–novemberi időszakban tekintjük át újra az árképzéseket. Látva a költségeink alakulását, azt elmondhatom, hogy a mainál kedvezményesebb árakra nem számíthatnak a vevőink, de természetesen igyekszünk korrekten meghatározni az ellenértékeket.

A várólisták sem rövidek manapság. Ezek önöknél is tovább hosszabbodnak majd?

A csiphiány és a logisztikai-ellátási láncoknak a pandémiával kezdődött szakadozása nagyon súlyos helyzetet teremtett az egész világon az autóiparban, s úgy látom, a csiphiány jövőre is velünk marad. Ez azt jelenti, hogy az erre az esztendőre tervezett 147 ezres darabszámot nem valószínű, hogy tartani tudjuk, illetve a várólisták fél-egy éven belül nálunk sem lesznek rövidebbek. Kiemelném viszont, hogy most átlagosan három-négy hónapot kell várni egy esztergomi modellre, miközben más hasonlóan népszerű márkák egyes termékei esetében már az egy-másfél éves várakozás sem ritka.

A jól sikerült új S-Crosst tavaly ősszel mutatták be. A kezdeti hatalmas érdeklődés nem csökkent azóta? Nem rövidülhetnek a várólisták a kereslet mérséklődésével?

Őszintén szólva csupán a fegyveres konfliktus kezdetekor, február végén érzékeltünk némi visszaesést a megrendelésekben, de ez csak pár hétig tartott. Ma legalább olyan nagy a konkrét vásárlási érdeklődés, mint a háború kitörése előtti hetekben. Ezért sem tartom valószínűnek, hogy a várólisták érdemben rövidülnek a közeljövőben, azzal együtt, hogy bizonyos felszereltségű modellek akár rövidebb átfutással is elérhetők. Aki viszont jobb felszereltséget és egyéni színeket szeretne, annak még jó ideig több hónapos várakozásra kell felkészülnie.

Mi a helyzet az új modellekkel?

Az S-Cross és a Vitara esetében egyrészt lesznek apróbb, gyártástechnológiai változtatások, ahogyan ez lenni szokott minden gyártónál. Ezen túlmenően ez év őszén érkezik a kínálatba az S-Cross erős hibrid változata. Ennek kapcsán azonban árakat, elérhetőséget még nem tudok mondani, jelenleg a gyártás előkészítése zajlik.