Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Világgazdaság kérdésére elmondta, a magyar kormány 2025. január elsejétől kivezeti a légitársaságokat sújtó különadókat.
Mint ismert, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter éppen a hétfői kormányinfón közölte, hogy a kabinet meghosszabbítja az extraprofitadókat, illetve védelmi hozzájárulás vet ki a bankokra és a multikra.
Mint ismert, a 2022-ben bevezetett extraprofitadónak indult légitársaságok különadója zöldadóként élt tovább 2024-ben.
Az adó az egy ülésre jutó kibocsátási értéktől, és az úti céltól függően 1600 és 15 600 forint közötti lehet utasonként. A légitársaságok hozzájárulásánál I-es kategóriába (azaz alacsonyabb adózásba) sorolták idén januártól Törökországot, míg Izrael 2023 szeptemberében került ebbe a kategóriába.
A Ryanair egyenesen rablásnak nevezte a magyar kormány döntését annak fényében, hogy akkoriban a légitársaságok a koronavírus-járvány miatt veszteségesen működtek. Az ír fapados a kabinet fenyegetéseire fittyet hányva egy 10 eurós különadó képében áthárította az utasokra a terhet, ami miatt a fogyasztóvédelem 736 ezer eurós (mai árfolyamon több mint 300 millió forint) büntetést szabott ki rá.
A Ryanair később jogi úton támadta meg a bírságot, és alkotmányjogi panaszt is benyújtott a törvény miatt – a panaszt 2023-ban utasította el az Alkotmánybíróság. A Kúria ugyanakkor később neki adott igazat, és többek között megállapította, hogy a kormányhivatal nem vizsgálhatta volna, hogy jogszerű-e az ÁSZF azon rendelkezése, mely alapján a légitársaság az adót az utasokra hárította, valamint hogy „a felperes (azaz a Ryanair) az ÁSZF szerint járt el, ezért nem valósult meg a fogyasztók megtévesztése sem.
Címlapfotó: MTI, Magyar Nemzet