Nem igaz, hogy bunkók és durván udvariatlanok a magyar boltosok. Ez is szűrhető le a svéd Better Business World Wide – ClientFirst közreműködésével – tizenharmadik alkalommal végzett, 67 országra kiterjedő, több mint kétmillió próbavásárláson alapuló felmérésből. A frissen publikált kutatás szerint a magyar eladók mosolygásban és üdvözlésben is leköröztük a világátlagot!
A hazai ügyfélkiszolgálás színvonala – legalábbis mosolygás és üdvözlés tekintetében – igenis messze meghaladja a világátlagot. Ugyan a vigyorgásban élen járó országoktól még némileg elmarad hazánk, de a fejlődés évről-évre jól látható. Ráadásul a kiegészítő tevékenységekben: a termékek, szolgáltatások ajánlásában még bőven van behozni való, annál is inkább, mert e téren még a tavalyi saját eredményeiken is rontott a magyar eladó. De nézzük a számokat!
Magyarországon – az álruhás próbavásárlókat mint vevőket, a vizsgált esetek 94 százalékában illően köszöntötték az üzletekben, ez diszkrét három százalékkal jobb, mint tavaly. A mosolygásban egyébként az ír “vevőkiszolgálók” járnak az élen 97 százalékkal. Némileg tőlük lemaradva a magyar eladók 84 százalékot értek el, azért ez is példás.
Üzleti szempontból viszont elég rossz hír, hogy úgy nevezett “kapcsolt értékesítést” csak 45 százalékban ajánlanak a magyar eladók, ami sajnos 7 százalékkal rosszabb eredmény a korábbi évhez képest. A “kapcsolt értékesítésen” például olyan ajánlatokat kell érteni, amikor negyedórás sorbanállás után sorra kerülő kiszolgáltatott csekkbefizetőt azzal gyötri a postáskisasszony, hogy “aztán bankváltáskor tudja ám, hová lehet jönne, mert nekünk is van! Bankszámla is! De, gyűjti egyáltalán póstapontot…”
Itt jön a képbe, hogy ezek az értékek mihez képest jók. A ClientFirst felmérésben a világátlag mosolygásból 79 százalék, az üdvözléseknél pedig 81 százalék. Egyéb termék megvásárlására, illetve “más szolgáltatás” igénybevételére a világátlag szerint a vásárlók 58 százaléka kapott ajánlatot. Tegyük hozzá: orbitális különbségek vannak az egyes földrészek, országok és iparágak között, amit ugye elfed a világátlag.
Könnyű az íreknek, immár harmadik éve toronymagasan az élen levigyorogják a mosolyranglistát. Igaz, az ír eladók idei 97 százalék mosolygása, nyilván a Brexit miatt, visszaesés a tavalyi 100 százalékhoz képest. De a második helyen lévő litván és a harmadik Puerto Rico-i boltosoknak is fülig ér a szája 95 és 94 százalékkal. A második legmogorvábbak egyébként a hongkong-i eladók 57 százalék derűvel, akiket csak a makaói boltosok múlnak alul (54%) mosoly dolgában.Világszerte a legtöbbet (89 százalék) egyébként az egészségmegőrző és szépségápolási üzletekben mosolyognak össze az eladók, a legkevesebbet pedig a közlekedésben dolgozók (58 százalék). Itt jegyezzük meg, hogy valószínűleg az álruhás próbavásárlók bliccelőként még nem is voltak ügyfelei a fővárosi éjszakai járatokon szolgálatot teljesítő jegyellenőrökkel.