MNB: az ügyfelek 84 százaléka használ digitális banki csatornákat

Hírek Tóth Balázs
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) FinTech és Digitalizációs jelentése alapján 2021-ben mind nemzetközi, mind hazai szinten új lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakulása. A bankszektor több szereplője esetében is érdemi fejlődés látható, melyet az MNB digitális transzformációs ajánlása is támogatott. A banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, ezzel párhuzamosan az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat.

A fenntarthatóság kérdésköre szintén stratégiai fontosságúvá lett. A digitális fejlesztések mind a környezeti hatások mérésében, mind a felelős pénzügyi döntések megvalósításában jelentős támogatást nyújthatnak. A hazai FinTech szektor bővülése a pandémia alatt is folytatódott, már közel 150 FinTech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon, melyek több mint 8 ezer főt foglalkoztatnak. A hazai innovatív vállalkozások többsége továbbra is – a bankokkal, biztosítókkal partnerségben – pénzügyi szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval, fizetési szolgáltatásokkal, valamint adatelemzéssel és üzleti intelligenciával foglalkozik. A hazai FinTech cégeknek jelentős az exportjuk, amit a magas hozzáadott érték is támogat.

2021 folyamán a pénzügyi szektorban a kevésbé digitalizált bankok felzárkózása megkezdődött, azonban a teljes szektor fejlettsége még így is közepesnek tekinthető. 2021-re a netbanki és mobilbanki platformok váltak a fő ügyfél-kommunikációs csatornákká, új rekordként az ügyfelek 84 százaléka már használ digitális banki csatornákat. A belső működés digitalizáltsági szintjében azonban csak kis mértékű előrelépés történt az elmúlt évben, ami már középtávon is veszélyeztetheti az intézmények egyedi és szektorszintű versenyképességét a feltörekvő innovatív szereplőkkel szemben. A pénzügyi rendszer egyre digitalizáltabb és hatékonyabb működéséhez jelentősen hozzájárulnak az MNB ajánlásai mentén elkészített banki digitális transzformációs stratégiák.

A hazai biztosítási szektor digitális fejlettsége az egy évvel korábbi szinthez képest erősödött, de összességében közepes szintűnek értékelhető. Habár a legnépszerűbb lakossági biztosítási termékeket online is igénybe lehet venni, a szélesebb körű termékpaletta digitális elérhetőségének erősítése hasznos lenne. Ennek elősegítése érdekében a biztosítóknak ki kellene alakítaniuk az innovatív szereplőkkel való együttműködést, illetve célszerű lenne azt erősíteniük.

Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink