Világszerte tízből nyolc fogyasztó aggódik a jelenlegi pénzügyi helyzete miatt, sőt az EY nemzetközi felmérésében résztvevők harmada attól tart, hogy a mindennapi betevőn kívül hamarosan már nem lesz pénze másra. A megkérdezettek közel fele úgy csökkenti a költségeit, hogy a bevált, márkás termékek helyett olcsóbbat választ, kevesebbet költ kikapcsolódásra (42 százalék) és házhozszállításra (35 százalék). Utóbbi meglehetősen érdekes attitűd, hiszen a teljes elemzésből az derül ki, hogy az EY által követett fogyasztói szegmensekben szereplők a COVID járvány alatt hozzászoktak a digitális tér adta lehetőségekhez és a jövőben (az inflációs válság hatására) az online fogyasztói tér további erősödésre számíthat. Mindez pedig magába foglalja a végponti kiszállítást, amely a fogyasztó számára ma már egyáltalán nem olcsó.
Más szakértők szerint a végponti kiszállítás fenntartása a hagyományos kiskereskedelem számára is drága, pláne úgy, hogy a jelenlegi üzemanyag és energia árak drasztikusan nőttek, nem beszélve arról, hogy ma már a végponti kiszállításban szereplő munkavállalók és növekvő ellenszolgáltatást (javadalmazás, munkabér) várnak a megbízótól. Mindez hosszabb távon egyre nagyobb költségként rakódhat rá a megrendelt termékekre. Az itthoni kutatások szerint emiatt és persze a vásárlói tudatosság következtében az online értékesítés jóval lassabb ütemben nőhet, mint a járvány alatt, vagy azt megelőzően. Emlékezetes, hogy a pandémia következtében egyes kiskereskedelmi árufőcsoportokban duplájára, vagy háromszorosára nőtt az online forgalom, tekintettel arra, hogy a hagyományos üzletek zárva tartottak.
„Magyarországon is egyre többen kezdtek spórolásba, hogy átvészeljék a szárnyaló infláció okozta pénzügyi nehézségeket. Ebben a környezetben kell a cégeknek tovább erősíteniük a vevőik bizalmát, amire csak a legfelkészültebbek lehetnek képesek. Kiemelten fontos, hogy a döntéshozók tudják, mire és mennyit hajlandóak költeni most az emberek, és ennek folyamatos változását a jövőben is kövessék. A megfelelő adatok megléte és pontos elemzése elkerülhetetlen, ebben egy tapasztalt tanácsadó sokat segíthet” – hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője.
A tudatos fogyasztás erősödését mutatja, hogy a vevők döntő többsége figyel arra, hogy ne pazaroljon élelmiszert (87 százalék) és energiát (85 százalék), minden harmadik (36 százalék) válaszadó pedig gyakrabban vásárolna használt árucikkeket. Az emberek közel kétharmada (64 százalék) már nem érzi úgy, hogy lépést kellene tartania a divattrendekkel, és még többen vannak azok (69 százalék), akik próbálnák megjavítani a tárgyaikat, ahelyett, hogy simán lecserélnék azokat.