Minden ötödik magyar tett 2023-ra életminőséget javító fogadalmat

Hírek M. O. A.
Idén minden eddiginél tudatosabban vágtunk neki az új évnek: a fogadalmak harmada a rendszerezettebb életet és az önfejlesztés tekinti a legszükségesebb változásnak 2023-ban – derült ki a MediaMarkt legfrissebb reprezentatív kutatásából.

Minden ötödik magyar tett 2023-ra életminőséget javító fogadalmat – derül ki a MediaMarkt legfrissebb, reprezentatív kutatásából. Az új év, és az újrakezdés lehetősége a nőket jellemzően jobban motiválja, így volt ez idén is: míg a férfiak csupán ötöde tett önmagának valamilyen jövőbeli fejlődésre vonatkozó ígéretet, addig a nőknél ez közel a negyede volt. A fogadalmak típusában az első két helyen nem történt nagyobb változás, bár az arányok némileg csökkentek 2022-höz képest. Elsősorban egészségesebb életet szeretnének élni a magyarok, több mozgásra, sportolásra és egészségesebb ételekre, valamint az ezekkel járó fogyásra vágynak.

Fotó: Media Markt

Az első nagyobb változás az eddigiekhez képest, hogy jelentősen többen akarnak idén önfejlesztésbe kezdeni. A tavalyi 21-ről idén 36 százalékra nőtt azok száma, akik terveznek valamilyen képzésen, tanfolyamon részt venni. A nők kimagaslóan az átlag felett, 46 százalékban nyilatkoztak így, míg a férfiak kicsivel több mint negyede érezte úgy, hogy fejlesztésre van szüksége. A tudatosságra való törekvést mutatja, hogy rendszerezett életre is jobban vágyunk, mint tavaly ilyenkor. Amíg 2022-ben csupán a megkérdezettek ötöde, idén azonban már 35 százaléka mondta azt, hogy nagyobb szüksége van a rendszerre és a következetességre az életében. A határozottabb pénzkezeléssel kapcsolatos elképzelések 2023-ban a korábbi harmadik helyről az ötödikre csúsztak, de még így is, pénzmegtakarítást és pénzügyi célokat a fogadalomtevők 35 százaléka tűzött ki maga elé. A jobb életre való törekvésben szerepet kapnak a kapcsolatok is, 26 százalék jelezte, hogy több időt szeretne a családjával, barátaival tölteni.

Tudatosság és tervezés lehet az új mantra?

Idén két új kérdéssel egészült ki a kutatás, amelyek a gazdasági helyzetre reflektálva arra keresték a választ, hogy a fogadalomtevőket befolyásolta-e az éves terveikben a rezsiválság, vagy az inflációs helyzet, esetleg vezérelte-e őket valamilyen fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos elhatározás. A felmérés szerint a magyarok ötöde idén gondolt először arra, hogy a tudatosság jegyében (pl. energiafogyasztás, zerowaste) fogadalmat tegyen. 9 százalék nem csak gondolt rá, de tett is erre vonatkozóan ígéretet, 17 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy rendszeresen szokott fenntarthatóbb változtatásokat bev

ezetni az életébe. A gazdasági válság a válaszadók 62%-ban indított el valamilyen szintű racionalizálásról való gondolkodást a kiadások és az energiafelhasználás területén. Közülük 20 százalék már decemberben tett lépéseket, szükséges változtatásokat a kiadásokra és az energiafogyasztásra vonatkozóan, negyedük pedig januártól dolgozik a tudatosabb költségkezelésen. További 18 százalék gondolkodik az újra-tervezésen a gazdasági helyzet fényében.

Borítókép: Kozma István Észak Magyarország

További híreink