Az idei nyáron különösen sok probléma keserítette meg a légi utasok életét. A leggyakoribb gond jellemzően a járatok késése vagy a járattörlés volt. Utasok tömege töltött hosszú órákat a reptereken úgy, hogy nem is igazán volt vele tisztában: kihez fordulhatna, egyáltalán milyen jogai vannak légi utasként.
Milyen jogok illetik meg a légi utasokat?
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen fogyasztói jogok illetik meg, ha a járat induláskor vagy érkezéskor késik. Egy rendelet részeként, ha késik az utas járata induláskor, ételt és frissítőket kell kapnia, lehetővé kell tenni számára két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét, emellett éjszakai szállást és reptéri transzfert is a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja – tájékoztatott honlapján a Fogyasztóvédelem Alapítvány.
Jó tudni, hogy öt óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg.
Ha a célországba érkezéskor késik a járat
Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor három órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben. Nem árt tudni, hogy nem jár kártalanítás, ha a legalább háromórás érkezési késést rendkívüli, valamilyen előre nem látható körülmény okozta.
Hová fordulhatunk?
Panaszunkkal első körben a légitársasághoz fordulhatunk, és ha nem kapunk választ, vagy az nem elfogadható, akkor hatósági eljárást kezdeményezhetünk a Budapest Főváros Kormányhivatalánál, vagy adott esetben az Európai Fogyasztói Központtól kérhetünk tájékoztatást és panaszkezelési segítséget.
Mi a helyzet járattörlés esetén?
Ha törölték a légi járatát, az utas átfoglalhatja a jegyét másik járatra a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében, vagy kérheti a jegyár visszatérítését. Étkezés és frissítők illetik meg, ha a legkorábbi időpontra való átfoglalást választja. Egyéb esetben éjszakai szállás és reptéri transzfer jár a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Számára is biztosítani kell két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenetet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét.
A kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben jár a számára.
A cikk itt olvasható.
Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld