Milyen gyakran vásárol ágyban fekve?

Hírek Sz. H.
Egyértelműen a hálószoba lett az online bevásárlókörutak fő színtere egy friss felmérés szerint. A magyarok 58 százaléka vásárolt már ágyban fekve, viszont egyre kevesebben rendelnek a munkahelyükről vagy a fürdőszobából.

Bár dinamikusan fejlődik az e-kereskedelmi piac (a 2021-es forgalom több 1200 milliárd Ft volt), az idén 3. alkalommal elkészített országos reprezentatív kutatás alapján akkor jöhet el a szektor igazi aranykora, ha a 24.000 kisebb, magyar üzemeltetésű webshop lépést tud tartani a vásárlói igényekkel. Ehhez pedig nem csak a hálószobákba kell bejutniuk, de a biztonságra is szükséges figyelniük, hisz továbbra is ez a magyarok szerint az egyik legfontosabb döntési szempont.

Az elmúlt 2 évben mind a kereskedők, mind a vásárlók keresték az online vásárlás helyét a mindennapi életben. A pandémia kitörése utáni 2 évet nevezhetjük az extrémitások időszakának – a Mastercard által támogatott Fizetési Élmény Riport szerint a magyarok kísérletezőkedvét jól mutatja, hogy 2021-ben kétszer annyian e-shoppingoltak sportolás, illetve háromszor annyian bolti bevásárlás közben, mint idén. Úgy tűnik, hogy 2022-re kezdenek újra átalakulni az e-vásárlási szokásaink: idén 2021-hez képest már számottevően kevesebben rendelnek a világhálóról munka, vécén ücsörgés vagy tévénézés közben, míg a hálószoba toronymagasan vezeti a listát, 10-ből 6-an vásároltak már ágyban fekve.

 

Tömbösítünk

A hazai e-kereskedelmi forgalom rekord mértékben, 32 százalékponttal nőtt az elmúlt évben. Ez egyrészt az új belépők számának növekedésével is magyarázható, másrészt egyre többen tekintenek úgy az online bevásárlásra, mint egy “plázalátogatásra”, amely során egy körben, tömbösítve meg tudják ejteni a napi bevásárlást, a születésnapi ajándékok beszerzését és a postai csekkek feladását.

 

Hogy fizetünk?

Töretlenül nő a kártyás fizetés népszerűsége: 10-ből 7 magyar használta már a kártyáját online vásárláskor, és a lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál. Ez utóbbi népszerűségének titka, hogy olyan esetekben is tudunk a netről rendelni, amikor a kártyánk nincs velünk, vagy macera lenne azt elővenni – jó példa erre a tömegközlekedés, hiszen minden 5. honfitársunk rendelt már utazás közben.

 

130.000 embert érint

A hazai e-kereskedelmi forgalom 95 százalékát a 20 legnagyobb forgalmat generáló cég adja. Ugyanakkor Magyarország nagyságrendileg 24.000 webshopnak ad otthont, ami 60.000 embernek ad munkát, és 130.000 emberre hat közvetetten.

“Az ún. long-tail, azaz a legkisebb netes vállalkozások piaca jóval dinamikusabban változik, mint a nagyvállalatoké. Sokkal kiélezettebb a vásárlókért folyó verseny, viszont könnyebb is lépéselőnybe kerülni. Jól mutatja a szegmens elmaradottságát, hogy az egyik legalapvetőbb fogyasztói igényt, a kártyás fizetést is alig több mint tizedük teszi csak lehetővé, pedig a felmérésből az is kiderül, hogy ez a fizetési opció a bizalomépítés egyik alapköve. 40 százalék azok aránya, akik úgy gondolják, hogy egy webshop megbízhatóságát erősíti, ha van mód kártyás fizetésre” – véli Szetnics László, a Mastercard regionális üzletfejlesztési vezetője.

A riport szerint az aktív, webshopot üzemeltető cégek nagy része 1-2 személy betevőjét kitevő mikrovállalkozás, az 5-9 embert foglalkoztató cégek aránya 20 százalék. Több mint fele csak szolgáltatást kínál az oldalán, míg a kizárólag terméket forgalmazó cégek aránya 19 százalék. Többségükhöz havi 10-49 megrendelés fut be (39%), míg harmaduk havi 50-nél több rendelést bonyolít.

Kép: PuzzlePix/Shutterstock