Milliókra büntették a Bérest

Hírek Figyelő
A Béres jogsértő módon szólított meg gyermekkorúakat az Actival Kid Gumivitamin egyes reklámjaiban.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Béres Gyógyszergyár Zrt. jogsértő módon, közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat az Actival Kid Gumivitamin egyes reklámjaiban.

A hatóság 21 millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszercégre.

A versenyhivatal döntésében jogsértőnek minősítette, hogy a Béres Gyógyszergyár gyermekeknek szánt „Actival Kid Gumivitamin” étrend-kiegészítő készítményét ajándék világító tollal, valamint intelligens gyurmával úgy kínálta televíziós- és egyéb reklámjaiban (szórólapokon, plakátokon, mozireklámban, Youtube hirdetésben), hogy azok megszerzésére hívta fel a gyermekeket.

A szabályozás alapján ugyanis

tilos a gyermekkorúak közvetlen felszólítása egy reklámban a hirdetett áru megvásárlására, illetve szüleik vagy más felnőtt meggyőzésére,
hogy vegyék meg nekik a terméket.

A hatóság a kereskedelmi gyakorlat megítélésekor figyelembe vette többek között, hogy

  • a reklámot gyerekcsatornákon is sugározták;
  • a hirdetésekben használt kifejezések (pl. „szerezd meg mind!”) közvetlenül szólították meg a kisgyermekeket;
  • a hirdetések jellege (zenéje, színes képi világa, dinamikája, az ajándékok köré szőtt szpotok) alkalmas volt a gyermekek figyelmének felkeltésére;
  • a termékeket a gyártó játékokkal csomagolta össze, ami különösen vonzóvá tette azokat kiskorúak számára.
  • A GVH milliókra bírságolta a Béres Gyógyszertárat

A versenyhivatal döntésében bírságcsökkentő tényezőként vette figyelembe, hogy

a vállalkozás már a hatósági eljárás korai fázisában felhagyott a reklámkampánnyal,
valamint azt, hogy a cég úgy döntött,

médiatervezésekor korlátozza egyes csatornák igénybevételét, és jövőbeli kommunikációjának kialakításakor figyelembe veszi a hatóság megállapításait.
Utóbbiak megvalósítását a gyógyszercégnek a későbbiekben igazolnia kell a Versenyhivatal számára.