A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó általános forgalmi adó (áfa) visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok magyar vállalkozás esetében felmerül az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat. Ezzel pedig megnyílik az áfa legalább részleges levonásának lehetősége, amely azonban értelemszerűen azzal jár, hogy a lízingbe, bérletbe adó társaság működésének, profitjának a költségét is ki kell fizetnie a cégnek. Nehezebb gazdasági helyzetben erre lehet megoldás, ha a cégcsoporton belül alakítanak ki egy erre szakosodott flottakezelő vállalkozást – tudatta a Világgazdasággal a Niveus Consulting Group.
Akár százmillió forintot is megspórolhatnak a magyar cégek
Bagdi Lajos, a Niveus partnere kiemelte, hogy egy megfelelően kialakított flottakezelői modell lehetőséget ad a személygépjárművekkel kapcsolatos adóterhek cégcsoporton belüli optimalizálására, elsősorban az áfa tekintetében. Kiemelte: az elérhető adóelőny – az autó használatától függően – a kocsi értékének akár közel a negyede is lehet.
Egy bruttó 15 millió forintos személygépkocsi esetén a flottakezelő az autó vételárában foglalt mintegy 3,2 millió forint áfát teljes egészében visszaigényelheti, míg a bérbe vevő csoporttag (vállalkozó) a bérleti díj áfatartalmának akár a 100 százalékát is levonhatja.
Ez azt jelenti, hogy a cégcsoport szintjén egy ilyen személyautón elérhető adóelőny értéke 3,2 millió forintot is kitehet autónként, amely
- egy 10 darabos flotta esetén több tízmilliós,
- 30 járműnél pedig már százmilliós megtakarítás is eredményezhet.
Bagdi hangsúlyozta: a jelenlegi magas kamatkörnyezetben a finanszírozási költségek is jelentősek, így amennyiben a cégek el tudják kerülni a hitelfelvételt, figyelemre méltó összeget tudnak megspórolni.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Jens Meyer / MTI