Mi lesz az online zenepiaccal?

Hírek
Zuhan a Spotify részvények árfolyama.  

A netes zenehallgatás hosszú éveken át csak egy beteljesítetlen ígéret volt, legalábbis üzleti szempontból. Mert miközben a producerek és a nagy stúdiók messiásként várták a kalózkodás visszaszorulását és a jogtiszta online bevételek növekedését, az iparágból – az illegális letöltögetés miatt – úgy szökött el a pénz, mintha csak kiszivattyúzták volna. Ebben a szegmensben a CD-kből és DVD-kből 2000-ben még 26 milliárd dollár folyt be világszerte, 2015-ben viszont már kevesebb mint ennek a negyede. Az online „adás”, azaz a streaming pedig képtelen volt kompenzálni a fizikai hordozók haldoklását. A régóta várt fordulat 2016-ban következett be, amikor az Egyesült Államokban a teljes zenepiac 8 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbi adatnál. Ekkora növekedést korábban az iparág aranykorában –egész pontosan 1999-ben, még a digitális eszközök elterjedése előtt – lehetett látni. Az említett növekedést pedig immár az online eladások hajtották: a streaming végre tényleg előretört, és az egész szegmenst kezdte kihúzni a gödörből.

Mindebben pedig kulcsszerepe volt a Spotify-nak: annak a zenei szolgáltatónak, amelynek 170 milliós felhasználói bázisa van. Közülük viszont csak 70 millió ember hajlandó fizetni az egyébként egészen olcsó (havi 5 eurós) reklámmentes szolgáltatásért, a többiek ingyen veszik igénybe. És el is érkeztünk a bajok forrásához: a Spotify ugyan egészen komoly forgalmat bonyolít –t avaly 4 milliárd eurónál is több volt az árbevételük – ez nem elég a borsos jogdíjak kifizetéséhez, ezért még mindig veszteségesen működnek. Sok befektető most már úgy érzi, nem is látni a fényt az alagút végén. A napokban mindenesetre megjöttek a friss negyedéves jelentések: ezek szerint a forgalom tovább nőtt, méghozzá 26 százalékkal, ráadásul a veszteség is jelentősen apadt, 139 millióról 41-re.

Ám hiába a jó hírek az elemzők jobbat vártak. Most komoly az aggodalom, hogy a Spotify hosszú távon nem tud igazán nyereségessé válni és elég fizetős felhasználót bevonzani. Emiatt a gyorsjelentés megjelenése után 9 százalékkal zuhantak a cég részvényei.