MI lehet az ugródeszka a webáruházak külföldi terjeszkedéshez?

Hírek Sz. H.
Kevés az exportáló hazai webáruház, pedig dédelgetnek nemzetközi ambíciókat, mi hiányzik ehhez?

Tavaly 37 ezer fölé nőtt az online értékesítésre alkalmas weboldalak száma, ebből 15-20 ezer kizárólag webáruházként működik (vagyis offline nem értékesít). Ám alig ezer olyan van, amely a belföldi mellett valamilyen külföldi piacra is szolgáltat, legtöbbször Romániába, Szlovákiába, Németországba vagy Ausztriába – derül ki a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) megbízásából az év első felében készített kutatásból.

Mindeközben a hazai vásárlók körében a legnépszerűbbnek számító szolgáltatók között jó néhány cseh, lengyel vagy román online kereskedő van. A legalább 10 millió forint exportforgalmat realizáló mintegy száz webáruház külföldi forgalma 30-40 milliárd forint körül alakult tavaly, és a tanulmány szerint hosszú távon is gátolhatja a magyar e-kereskedelem növekedését, hogy a nemzetközi terjeszkedése még gyerekcipőben jár.

 

Ami hiányzik: megfelelő piacismeret és logisztikai háttér

Az Online Export Kutatás szerint az alacsony exportálási kedv mögött sok tényező húzódik meg, de az okok között vezető helyen szerepel a megfelelő piacismeret és a logisztikai háttér hiánya. Az exportáló kereskedők pedig arról számoltak be, hogy a vámügyintézés, az ügyfélszolgálati feladatok megismerése jelentős kihívást jelent, akárcsak a megfelelő logisztikai partner, illetve fizetési szolgáltatók kiválasztása.

Fagyas Szabolcs, a csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója szerint „ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik együtt, nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel”.

„Noha a hazai e-kereskedelmi piac sok tekintetben még nem érte utol fejlettségben például a cseh és a lengyel piacokat, de már most is rengeteg kiaknázatlan exportlehetőséget kínál. A gyenge forint alapvetően kedvez az exportra értékesítésnek, különösen a hazai előállítású termékek euróban és más külföldi devizákban történő értékesítésének – tette hozzá Fagyas Szabolcs. – Az uniós szabályozások is kedveznek a határokon át ívelő kereskedelemnek, de az EU-n kívülre történő exportálás sem megugorhatatlan feladat főleg, ha a vámkezeléshez szükséges vámnyilatkozat kiállításában is segít a szállító partner.”

 

Kép: PuzzlePix/Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink