Messze még a légiipari háború vége

Hírek D. GY.
Az USA és Európa rájött, hogy a világ már nem az Airbus és a Boeing háborújáról szól, hanem arról, hogy közösen próbáljanak meg kezdeni valamit az egyre erősödő kínai konkurenciával.

Tizenhét év háborúskodás, több millió dolláros jogi költség és számtalan államközi konfliktus után véget ért a két légiipari óriás háborúja – legalábbis papíron. Az EU és az USA bejelentette, hogy megegyeztek a világ legnagyobb repülőgyártóinak az állami támogatásával kapcsolatos vitában, felfüggesztik a kölcsönös büntetővámokat.

Tűzszünet

A miniszteri vállveregetések és a diadalmas sajtóközlemények mögött azonban csak annak beismerése áll, hogy a két fél belefáradt a háborúskodásba, s tűzszünetet kötött. Abban egyeztek meg, hogy felállítanak egy mindegyikük számára elfogadható feltételrendszert, és adnak egymásnak öt évet, hogy kidolgozzák a légiipar állami támogatásának a kereteit. A most már látszólag békés helyzetben azonban a felszín alatt továbbra is forrnak az indulatok, nem sikerült megoldani a problémákat.

A Boeing évek óta támadja az EU szubvenciós gyakorlatát.

E szerint az Airbus hiteleket kap, amelyeket azt követően kell visszafizetnie, ha a társaság által legyártott és exportált gépek elérnek egy bizonyos volument. Ez a konstrukció erős „költségbiztonságot” adott az európai gyártónak, mellesleg a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) is áldását adta rá, feltéve, hogy a hitelt piaci kamattal kapja az Airbus, ami persze korántsem volt mindig jellemző. Az európaiak sérelme viszont az volt, hogy amerikai konkurensük adókedvezményeket kap, és a katonai kutatásokra kapott támogatásokból keresztfinanszírozza a kereskedelmi járatok fejlesztését.

Jön a C919

Az egész konfliktus pontosan megmutatja, hogy a légiipar mindig is az állami dotációkról szólt. A keretrendszer kidolgozására adott öt év pedig azt, hogy ez így is marad. Washington és Brüsszel nem azért tette félre az ellentéteket, mert abban bízik, hogy sikerül piaci alapra helyezni a repülőgépgyártást, hanem azért, mert az állami támogatások mindkét fél számára elfogadható rendszerét kívánja kidolgozni.

Ha jobban belegondolunk, ennek nincs is alternatívája, lévén a legnagyobb versenytárs, Kína szintén kolosszális összegekkel támogatja légiiparát.

Ez évre várható a C919-es modell piacra dobása. Ez a gép a Boeing–737-es és az Airbus A320-as sorozatának a legnagyobb versenytársa lesz, még ha technológiai fejlettségben nem is ér fel ezekhez. Piaca azonban lesz bőven, a kínai állami légitársaságok biztos vevőnek számítanak. Becslések szerint a repülő gyártója, az állami tulajdonban lévő Comac az elmúlt években 50-70 milliárd dollárnak megfelelő kormányzati támogatást kapott. A helyzet visszás: a nyugati nagy gyártók a piaci versenyről, az állami szubvenciókról vitatkoznak, miközben az államkapitalizmust képviselő Kína mindenféle gond nélkül, mondhatni rendszerszerűen támogatja légiiparát.

Egyedül nem megy

Ez újabb érv amellett, hogy az európai–amerikai kiegyezés nem a piaci feltételek visszaállításáról szólt, hanem arról, hogy miként tudnának egy olyan állami támogatási rendszert kialakítani, amely hosszú távon is versenyképessé teszi a nyugati gyártókat a kínai versenytársakkal szemben.

A cikk a Figyelő legfrissebb számában került publikálásra.

Ferihegy: legyen az állam a tulajdonos is

(Borítókép: Europress/ DPA / AFP / Soeren Stache)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink