Mérföldkőhöz ér a kínai járműgyártás az idén

Hírek Kriván Bence
Az idén eddig mindössze 3 százalékkal nőttek Kínában az autóeladások, ám ezen belül az új generációs gépkocsik részesedése a fél év végéhez közeledve már meghaladta a 40 százalékot. Villanyautókból és tölthető hibridekből tízmilliónál is többet szerelhetnek össze az idén a kínai gyárakban.

Nagy bejelentést tett a kínai Daliánban folyó Világgazdasági Fórumon (WEF) Van Gang, korábbi tudomány- és technológiaügyi miniszter, aki jelenleg a Tudományos és Technológiai Szövetség elnökeként szolgálja hazáját.

Kimutatásai ugyanis azt jelzik előre, hogy az idén garantáltan átlép a tízmillió darabos álomhatáron a kínai új generációs autógyártás (New Energy Vehicles, NEV), amely

  • az elektromos autókat (BEV),
  • a tölthető hibrideket (PHEV)
  • és az üzemanyagcellás autókat tömöríti.

Gang szerint a kínai autóipar gyors technológiai fejlődése és erős elköteleződése a zöldülés, a nullaemissziós járművek irányában sikeres volt és az is marad.

Gang a nyári, Davosnak is nevezett gazdasági csúcson nem tért ki arra, hogy a bölcs pekingi gazdaságpolitikának mekkora katalizáló szerepe volt a sikerek elérésében, ahogy a forró témát, a NEV-szektor szereplőinek nyújtott termelési és exportösztönző állami támogatásokat sem érintette.

Párbeszéd a kínai–EU vámvitában

Mint ismert, a gyártóknak nyújtott állami támogatástól függően 38,1 százalékig terjedő büntetővámot hirdetett ki és léptet életbe az Európai Unió július 4-i hatállyal a Kínából importált villanyautókra, de ebben az ügyben egyelőre nincsen semmi kőbe vésve, novemberig tárgyalhatnak a felek, akik folyamatosan üzennek egymásnak, de már a tárgyalóasztalnál is egyeztettek a hét végén, Robert Habeck német alkancellár, gazdasági miniszter pekingi látogatása alkalmával.

A tavaly Kínában gyártott 8,91 millió új generációs jármű 34,1 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál, amikor is 6,64 millió ilyen gépkocsi készült, a megelőző évinek a duplája.

A növekedési tempót a piac felvevőképessége és kapacitásbeli gondok miatt sem lehet ilyen magas ütemben emelni,

de az irány továbbra is felfelé mutató, miközben a NEV-park összetételében változásokat is lehet tapasztalni. Amíg 2022-ben 87 százalékos volt az összeszerelt villanyautók éves növekedési üteme és 5,05 millió a darabszáma, addig tavaly a növekedési dinamika 20 százalékra esett vissza, és a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) adatai szerint 6,11 millió e-autó készült az országban.

Eközben a tölthető hibridekből 2022-ben 1,56 milliót, 2023-ban 2,8 milliót szereltek össze, ami jól jelzi a vásárlói igények magváltozását, egyértelműen a tölthető hibridek felé tendálnak az ügyfelek. Ez világjelenség, ahogy a sima hibridek reneszánsza is annak tekinthető.

A NEV-autók lassan az eladások felét adják

A legfrissebb CPCA-adatok szerint június első három hetében összesen 534 ezer NEV-autót adtak el Kínában, 19 százalékkal többet az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Ezzel együtt az év eleje óta összesen 3,789 millió NEV-jármű talált gazdára a távol-keleti országban, ez 32 százalékos éves előrelépés.

Nem néz ki ennyire jól a teljes piacról festett kép, eszerint júniusban eddig 1,087 millió autó kelt el, ez 12 százalékkal marad el a bázisidőszaktól, míg az idei teljes termés 9,16 millió autó volt, ami csak 3 százalékos gyarapodás éves összevetésben. A számokból jól látható, hogy az eladásokon belül a NEV-penetráció feltartóztathatatlanul halad előre, júniusban elérte a 49,12 százalékot, míg az év eddigi szakában 41,36 százaléknál jár.

 

A cikk itt olvasható.

Címlapfotó: AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink