Egyórás interjút adott Lázár János csütörtök délelőtt a makói rádiónak. A Rádió7-ben elhangzott beszélgetésben az építési és közlekedési miniszter számos bejelentést tett, de ezek közül is kiemelkedik a magyarországi közösségi közlekedésre vonatkozó.
Lázár Jánost az interjú egy pontján a március 1-jétől életbe lépő tarifareformról kérdezték. A tárcavezető ennek kapcsán arról beszélt, hogy a mobilitásnak mekkora jelentősége van a gazdaság szervezésében. Egyfelől érti ez alatt a termékek célba juttatását, másrészt a tömegközlekedési infrastruktúra országosan és naponta 4,6 millió embert juttat el A-ból B-be.
Mennyi pénzből újítja meg a MÁV-ot a kormány?
Jelezte, hogy ennek a tömegnek a kiszolgálása érdekében „nagyon komoly beruházások várhatók”, amely lefedi a vasút újjáépítését és új járművek beszerzését is. A MÁV megújítására jelen állás szerint 13 milliárd eurót fordítanának.
Ez átszámítva majdnem 5000 milliárd forint. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője megjegyezte, hogy bár ő maga nem közlekedési szakember, de a józan ész felfogása szerint, ha egy szolgáltatásnak ennyi haszonélvezője van, akkor annak olcsónak és megfizethetőnek kell lennie. Ezt tükrözi az ország- és vármegyebérlet, amelyből már 4,5 millió fogyott, és ami világossá tette, hogy érdemes leegyszerűsíteni a jegyek és bérletek rendszerét. Ezt 32 éve nem tudják végrehajtani, most azonban egységes tarifarendszer áll fel, illetve további cél egy összehangolt menetrend kialakítása is.
Hogyan változnak a jegyek és a bérletek a MÁV-Volán járatain?
Ami a márciustól életbe lépő változásokat illeti, a miniszter megismételte, hogy lényegében két bérlet, az ország és a vármegye marad, a létező 65 kedvezmény pedig átalakul.
- 14 év alatt mindenki ingyen közlekedhet, ahogy 65 év felett is.
- A 14–25 év közötti korosztály 50 százalék kedvezményt kap, de ha egyben diák is, akkor már 90 százalékot.
- A közszolgálatban (pedagógusok, egészségügy) dolgozók 50 százalékkal utazhatnak, ehhez azonban regisztrálniuk kell.
- Nagycsaládosok és a fogyatékkal élők szintén ingyenesen közlekedhetne.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Jászai Csaba