Még mindig kevés nő mer startupot indítani

Hírek Figyelő
Rendkívül alacsony a női startupperek aránya a világban, holott az eltérő megközelítések az innovatív megoldások születésének egyik legfőbb mozgatórugói.

Világszinten nagyon alacsony a startupokban a női alapítók aránya, de a jelenség a vállalkozások körében és az oktatás bizonyos területein is megfigyelhető – derült ki a Startup Genom felméréséből. A kutatás szerint átlagosan 15 százalék körüli a startupokban a női alapítók aránya.

Ennél még rosszabb a helyzet Európában, ahol 12,6 százalék, míg az unió legnagyobb startup ökoszisztémájával bíró Németország esetében is, például Münchenben csupán 5,6 százalék ez az arány, holott az eltérő megközelítések az innovatív megoldások születésének egyik legfőbb mozgatórugói.

Magyarországon még nem született kifejezetten a startupok nemi arányára vonatkozó felmérés, de a teljes vállalkozói közösségre nézve látható, hogy alulreprezentáltak a hölgyek. Az Opten adatai szerint ugyanis Magyarországon több mint 70 ezer női és közel 170 ezer férfi tulajdonú vállalkozás van, tehát a vállalkozások csupán 29 százalékának alapításában vettek részt nők.

– A női vállalkozók támogatása, erősítése globálisan és hazai szinten is megoldandó helyzet. Nemcsak az egyenjogúság miatt, de azért is, mert az eltérő megközelítések nagyban segítik az innovatív ötletek megszületését, illetve a csapatok fejlődésében is nagy szerepe van a különböző meglátásoknak, tapasztalatoknak és képességeknek – fejtette ki Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője, miért előnyös az ökoszisztéma számára a női startupperek szakmai támogatása.

A szakember szerint a probléma már a vállalkozásindítás előtt kezdődik, hiszen az egyetemek bizonyos szakirányain, így például a mérnöki pozíciókban is hasonlóan alacsony az arány. A KSH adatai szerint a női hallgatók aránya a hazai felsőoktatási műszaki képzésben mindössze 27 százalékra tehető.

– A női vállalkozók, startupperek alacsony arányának oka rendkívül összetett. Szerepet játszik benne az oktatás nemi egyenlőtlensége, a családi-baráti környezet támogatása vagy éppen annak hiánya, de akár az önbizalom is. Emellett azt látjuk, hogy kevés olyan női vállalkozó van, aki eléggé ismert és inspirálni tudja a fiatalokat – vélekedett Németh Balázs.

Majd hozzátette: a legnagyobb hazai nagyvállalati inkubátorprogram, a start it @K&H ezért stratégiai célként tűzte ki, hogy javítsa a női startupperek arányát. Már a felvételnél kiemelt figyelmet fordítanak a női alapítású és a női egyenjogúságot támogató startupokra, így a több mint 50 jelentkező közül legutóbb kiválasztott 12 csapatból 7 női alapítású. Emellett olyan női vezetőkkel és alumni startupperekkel szerveznek beszélgetéseket, akik jó példaképként szolgálhatnak a fiatalabb generációknak.

Borítókép: Illusztráció (Fotó:

Ezek is érdekelhetnek

További híreink