Az év első felében a Budapest Airport összesen több, mint 5,3 milliárd forintot fordított különböző infrastrukturális és fenntarthatósági projektekre, így az elmúlt három és fél év fejlesztéseinek összértéke ezzel együtt már eléri a közel 80 milliárd forintot.
Ami új
Júliusban megnyitotta kapuit a belvárosi Universal Airport Hub a Kálvin téren, ahol a részt vevő légitársaságok utasai kioszk segítségével elvégezhetik az utasfelvételt és beszállókártyát nyomtathatnak, leadhatják megőrzésre csomagjaikat, ha pedig a Wizz Air, az Air France-KLM, a Norwegian vagy az Aegan légitársasággal utaznak, a feladni kívánt poggyászaikat is felcímkézhetik, ezzel meggyorsítva a későbbi repülőtéri poggyászfeladás folyamatát. A szolgáltatások és a résztvevő légitársaságok köre folyamatosan bővül; hamarosan poggyászfóliázásra és a csomagméret ellenőrzésre is lehetőség lesz az üzletben, hogy elkerülhető legyen a csúcsidőben megnövekedett repülőtéri várakozás.
A reptéri önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer eddigi 24 címkenyomtató automatája 2022-ben két további, kültéri eszközzel egészült ki, így az említett, részt vevő légitársaságok utasainak már akár rögtön az érkezést követően, a terminálépület bejáratánál lehetőségük van a csomagok felcímkézésére, amelyeket aztán az indulási csarnokban csak fel kell helyezni a kijelölt poggyászszalagra. A helyszínen négy képernyőn közvetített oktatóvideó és a Budapest Airport terminál információs kollégái is segítik az utasokat.
A Budapest Airport – az utasok igényeire figyelemmel – megkezdte egy kilátó-és dohányzóterasz kialakítását a 2B Terminálon, így a nem-schengeni övezetbe utazóknak az útlevél-ellenőrzés után is lehetőségük lesz a szabad levegőn várakozni, illetve a dohányzóteraszt igénybe venni. Az utasok várhatóan már szeptemberben használhatják a teraszt.
A repülőtéren a családok problémamentes utazását szolgálva immár öt baba-mama szoba áll rendelkezésre, ahol a szülők a szükséges kényelmi szolgáltatások mellett, privát módon tudják ellátni kisgyermekeiket. Minden szoba rendelkezik fotellel, szekrénnyel és pelenkázóval, valamint mikrohullámú sütővel. A repülőtér üzemeltetője emellett ingyenes babakocsikat is biztosít a terminálokon a kisgyermekkel érkező utasok számára, amelyeket a biztonsági ellenőrzéstől egészen a felszállásig díjmentesen használhatnak az utasok. A terminálokon összesen 4 babakocsi-tároló és 12 darab babakocsi található, amelyet az üzemeltető igény szerint bővít majd a jövőben.
Rendelkezésre áll 100 db új poggyászkocsi is a terminálon, amelyet az utasok ingyenesen vehetnek igénybe a repülőtéri tartózkodásuk alatt. Zajlik a felvonók cseréje is; az üzemeltető a 2A és 2B Terminálok tranzitterületén található személy-és teherlifteket korszerűsíti.
Mivel a Budapest Airport az utazási irodák utasai és munkatársai számára is gördülékenyebbé kívánja tenni az utazás folyamatát, az üzemeltető a terminálok indulási csarnokának galériáján dedikált gyülekezési pontot, a poggyászkiadók területén pedig bérelhető pultot alakított ki az utazási irodáknak, annak érdekében, hogy az egyes csoportok és csoportvezetők könnyebben megtalálják egymást az utazás előtt és után.
Infrastrukturális fejlesztések
Az 1. Terminál forgalmi előterén az integrátor vállalatok által használt hét állóhely – a zavartalan és biztonságos munkavégzés érdekében – több mint négyezer négyzetméternyi területen új, nagyobb teherbírású bazaltbeton burkolatot kapott a korábbi aszfalt helyett. Mindemellett a 2. forgalmi előtér betonlapjai közötti fugákat a szakemberek új technológiájú, a korábbinál tartósabb és rugalmasabb anyagra cserélik, a betonlapok hosszútávú védelme érdekében.
A nyári hónapokban olyan, az utasok számára kevésbé látható fejlesztések is kezdetüket vették, mint a 3. Terminál közműellátási lehetőségeinek feltérképezése, valamint a repülőtér területén található olyan üzemi épületek lebontása, amelyek gazdaságos módon már nem újíthatók fel, használatuk pedig jelen állapotukban már nem lehetséges. Helyükre új, a hatékony üzemelést szolgáló, minőséget tükröző létesítmények épülnek majd.
A fenntarthatóságért
A Budapest Airport stratégiai célja, hogy a légikikötő a Net Zero by 2050 kezdeményezés keretében vállalt határidőnél jóval hamarabb, legkésőbb 2035-ben nullára csökkentse a nettó karbon-kibocsátását, amelynek érdekében az idei év első felében is számos fejlesztést valósított meg.
2022 első felében a Budapest Airport 35 darab elektromos autótöltőt telepített a repülőtéren működő cégek, saját flottája, valamint a dolgozói parkolók területén, és jelenleg is zajlik egy földi kiszolgáló partnervállalat számára elektromos autótöltő állomások kialakítása. Mindezzel a Budapest Airport célja, hogy tovább ösztönözze partnereit és munkatársait a környezetbarát közlekedési módok használatára, hosszútávon csökkentse a repülőtér földi megközelítéséből adódó közvetett kibocsátásokat.
Megkezdték a légikikötő geotermikus fűtési rendszerének kialakításához szükséges tanulmányok előkészítését is. Ennek keretében a Budapest Airport szakemberei egy, a földben termelődő hő energiáját felhasználó saját fűtési rendszer kialakításának lehetőségét vizsgálják, amellyel a későbbiekben kiváltható lenne a gázkazánok használata. Jelenleg a vállalat saját, földgázüzemű fűtési rendszere az épületek 95%-át látja el fűtéssel és melegvízzel a fűtési szezonban, amit geotermikus kutakra alapozott rendszerrel helyettesítenének. A fosszilis tüzelőanyag-kibocsátásoktól mentes, megújuló megoldás a környezet védelméhez és a költségek jelentős csökkentéséhez is hozzájárulna.
A budapesti repülőtér 2022-ben zsinórban kilencedik alkalommal nyerte el a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” díját, és egymás után két negyedévben is minden régiós versenytársát lekörözte a nemzetközi utaselégedettségi felmérésen (ASQ).
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója a fejlesztések kapcsán kifejtette: „A jelenlegi infrastruktúra legnagyobb fejlesztései – új utasmóló, új cargo bázis, új csomagosztályozó épület – már megvalósultak, de a teljes repülőtéri komplexum folyamatosan megújul, egyrészt a magasabb minőségre való törekvésünk, másrészt a következő évek kihívásai miatt. A turizmus következő években várható bővülése, valamint a fenntarthatósági céljaink elérése a repülőtér folyamatos fejlesztését követeli tőlünk.” Hozzátette: „Az 1. Terminál megnyitását előkészítő építési munkálatokkal kapcsolatban már csak a kormány zöld jelzésére várunk, a 3. Terminál projekt pedig gyakorlatilag elkezdődött azzal, hogy a repülőteret már hónapok óta folyamatosan készítjük fel az ország egyik legkomolyabb beruházására.”
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság