Mangalicakolbászt a szállodai menübe

Hírek Dombi Margit
A költségek és az árak hullámvasútjából kiszabadulva nyugodtabb gazdasági környezet veszi körül a magyar mangalicát. Mutatkoznak az eredményei a piacbővítésnek, ám Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének /MOE/ elnöke, aki maga is 300 kocás tenyésztő, úgy véli, az igaz az lenne, ha a legjobb budapesti szállodák reggeli menüjébe és a fine dining éttermek kínálatába is bekerülne a minden Green Deal-álomnak megfelelő magyar mangalica.

Nehéz időket élünk, de álljuk a sarat – mondja a MOE elnöke, aki még ezt a kijelentését megfűszerezi azzal, hogy nem azért van jelen Magyarországon 200 éve ez az őshonos faj, és nem azért hozták vissza a kihalás széléről harminc éve, hogy holmi válság elfújja az egészet.

9500 koca van az országban, ám ennek megőrzése, megtartása nem mondhatni, hogy egyszerű feladat lenne, ugyanis, 2018-tól folyamatosan vannak gondok. Az afrikai sertéspestis megelőző telepi rekonstrukciókkal el tudtuk kerülni az állomány felszámolását, ám a veszteségünk mégsem tudtuk teljesen elkerülni. Ugyanis, a hazai vaddisznó állományban kimutatták az ASP-t és a Távol-keleti piacainkat időlegesen elveszítettük. Mire ezen túl lettünk, jött a COVID, majd alig-alig, hogy azt átvészeltük, jött a háború, majd egy aszály.

A fogyasztás-visszaesés megszelídítette az árakat

A mangalica nem tőzsdei termék, ára nem kötött a német piachoz, viszont költségérzékeny. Ezért, amikor a mikor a takarmányárak elszálltak, a MOE kampányt indított a termelői árak emelése érdekében. Sikerrel jártak: a hús-, és készítményár a költségekkel párhuzamosan nőtt, olyannyira, hogy a 20-as termelői árak megduplázódtak, a hús-, és készítményár pedig, közel megháromszorozódott. Ez a költségkövető emelkedés egészen 2022 első negyedévének végéig tartott.

Áprilisban azonban a rendszer döccent, elakadtunk. Nem rendeltek az éttermek, a szállodák, de a dunántúli tenyésztő is arra panaszkodott, hogy az akkorra kialakult magas áron nem kell az áruja a piacon. Összességében mi is, mint az egész magyar élelmiszergazdaság, mintegy 30 százalékos megrendelés visszaesést tapasztaltunk. A 2022-ben elért áremelkedés kilónkét 500-600 forint volt – a piac ez év elejére elégette, mostanra viszont, az ár visszacsúszott a 2020-as szintre, vagyis, 900 forintra.

Döccenő után jöjjön a fine dining

Tóth Péter úgy látja, hogy bár néhány szállodában lehet mangalicakolbászt találni a reggeli menüben, a legtöbb helyen ez nem így van.

Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban, vagy akár Spanyolországban azt látom, hogy komolyabb szállodában a reggeli menüben lokális termék van. Itthon is el kell érni, hogy a szálloda 50 kilométeres körzetében lévő, magas minőségű kézműves terméket előállító mangalicatenyésztőtől legyenek termékek a szállodákban, éttermekben. A szállodák közül is nagyon kevésben van ez így, a fine dining éttermeknek a töredéke dolgozik mangalica termékekkel. Száz étteremből mindössze háromban van, vagyis, itt óriási fejlődési lehetőség kínálkozik.

Előrelépés azért itt is van: hiszen a Stílusos Vidéki Éttermiség/SVÉT/ idei tatai nagy rendezvényét idén a MOE-vel közösen tartották meg, igen nagy sikerrel. Hogy a magyar konyhát sikerült elindítani a megújulás útján, , vagy magyar gasztronómiát úgy megújítsuk, hogyhogy Bochus d’Ort nyerünk, hogy immáron meg Michelin-csillag hegyek vannak a hazai éttermeknél, nagyrészt a SVÉT elnökeként és több szálloda gasztronómiai vezetőjeként is ismert Ruprecht Lászlónak és az ő körnek köszönhető. Ő indította el a folyamatot, azt is ő szervezte meg, hogy a MOE ott legyen a SVÉT idei szeptemberi nagy rendezvényén. Mindez azt bizonyítja, hogy igenis, együtt tudunk működni a legmagasabb szintű fine dining éttermekkel, és minden remény megvan arra, hogy az innen jövő megrendelések száma érdemben növekedjen – állítja a szakértő.

Ki vannak éhezve az emberek a jóféle háztájira

Jön a tél, újra lehet mangalicát eladni háztól Szaporodik az olyan kereslet, ami nagyobb baráti társaságokhoz kötődik. Noha gyakran nem tarját keres a piac, mint inkább gyártási alapanyagot. Erre reagálva felfuttatunk egy olyan tevékenységet, ami korábban nem volt. Idén szinte minden nagy kereskedőláncnál megjelent a mi rendszerünkből származó mangalica kolbász-, grillkolbász. Ez egyfajta válságjel, hiszen a színhús helyett az olcsóbb kolbászt keresik a grillezéshez – teszi hozzá az elnök.

Magyar mangalicát külföldre! Ezért a piacbővítés elősegítése érdekében a szövetség tárgyalt az Agrár Marketing Centrummal, a HEPA-val, és a kampány elindult. Ennek az első gyümölcsei már kezdenek beérni: több vevő van, megindult az export. A MOE elnöke nemsokára az USA-ba is elutazik tárgyalni, népszerűsíteni a hazai mangalicát.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink