Magyar fejlesztés az e-autótöltés menedzselésére

Hírek Érsek M. Zoltán
Az már nem kérdés, hogy az elektromos járművek (EV) előretörése átformálja a közlekedés jövőjét. De miközben a zéró károsanyag kibocsátás és az üzemanyag költségek csökkentése miatt egyre több ember választja az elektromos meghajtást, az EV tulajdonosok számára az egyik legfontosabb kérdés a töltés és az otthon töltés elszámolhatósága, illetve az üzemeltetés menedzselése. Erre a kihívásra dolgozott ki, már nemzetközi érdeklődést is kiváltó megoldást a magyar Skyguard.

Az elektromos járművek piacának erőteljes növekedését jól mutatja, hogy annak bevétele a német Statista előrejelzése szerint 2023-ban már eléri az 561,30 milliárd dollárt. A prognózis szerint úgy, hogy az árbevétel várhatóan 10,07 százalékos éves növekedési ütemet mutat, 2028-ra már 906,70 milliárd dollárnyi bevétellel számolhat az e-piac, amelynek darabszáma akkorra elérheti a 17,07 millió e-járművet. De miközben az e-autók iránti kereslet növekedésében nagy szerepe van annak, hogy az új villanyautók hatótávja már egyre nagyobb – egy töltéssel akár már 500 kilométeres utak is megtehetők -, a másik nagy kérdés, a töltés problematikája továbbra is jelen van a piacon. Nem csak azzal, hogy mikor és hol találunk megfelelő e-kutat, hanem – különösen a cégek esetében – azzal is, hogy miként lehet nyomon követni, menedzselni a villanyautó áramfelvételét. Erre dolgozott ki megoldást a magyar tulajdonú Skyguard, amelynek terméke iránt a külpiacokról már csak azért is mutatkozik érdeklődés, mert az e-autózás előtt álló egyik legnagyobb kihívás a céges flottaüzemeltetők előtt áll.

„Mivel az elektromos autók töltése jóval többféle kérdést vet fel, mint a belső égésű motoroké, a mi megoldásunk összetett megoldást alkalmaz: a töltésmenedzsment és a töltések elszámolhatósága mellett például azzal is foglalkozik, hogy a zöld rendszámú autók parkolása ma már nem mindenütt ingyenes. De az elejénél kezdve egy elektromos autó esetében ráadásul nem csak az áram mennyisége, hanem annak eredete is fontos” – fejti ki Lengyel Gábor a Skyguard operatív igazgatója. Aki ennek kapcsán elmondta: a Skyguard által kifejlesztett eCar Manager szolgáltatás úgy teszi lehetővé a töltés monitorozását, hogy közben figyelembe veszi a töltött energia CO₂ tartalmát és az akkumulátor maximális kapacitását. Ez kiemelten hasznos azoknak a cégeknek, amelyek elektromos flottára szeretnének váltani, mert az így rögzített adatok alapján pontosan látható, mennyit takaríthatnak meg a hagyományos autók üzemeltetéséhez képest.

Miközben az elektromos autók töltése főként otthon történik, a céges autók esetében külön kérdés, hogy miként lehet ezt hivatalosan elszámolni. A Skyguard szolgáltatásával az otthon töltött áram mennyisége monitorozható és elszámolható, akár abban az esetben is, ha hordozható (vésztöltő) berendezéssel történik a töltés. Az otthoni töltés így a munkavállalók számára megtéríthető. További hozzáadott szolgáltatásként a rendszer Magyarországon belül parkolási bírsággaranciát is nyújt. Ennek jelentőségét az adja, hogy mivel az elmúlt időszakban Magyarország 14 több vidéki városában is megszüntették, legutóbb Sopronban, a zöldrendszámú autók parkolási díjmentességét, a távolról érkezett e-autós könnyen bajba kerülhet a naprakész parkolási információk hiányában. Ezt a változást naprakészen kezelve, az eCar Manager nemcsak az automatikus parkolás indítását biztosítja ott, ahol arra már szükség van, de a gyorsan változó helyi szabályozások esetleges félreértelmezéséből eredő parkolási bírságok kifizetésére is garanciát vállal.

A fejlesztés során a Skyguard szakemberei arra is figyelemmel voltak, hogy az irodaházak energia menedzsment rendszere a fali töltőkészülékek teljesítményét felügyeli. Az eCar Manager ezért lehetővé teszi, hogy az irodaházak energia menedzsment rendszere hozzáférjen a járművek akkumulátorainak aktuális töltöttségi szintjéhez, amit ennek hiányában az e-autóknál elterjedt Type2 csatlakozón keresztül jelenleg még nem lehet megállapítani. Ezzel a megoldással viszont a töltési energia dinamikusan igazítható a járművek igényeihez, ami jelentős költségmegtakarítást eredményez az irodaházaknak, miközben az eCar Manager segítségével a járművek mozgásának és szabad kapacitásának információi alapján a váltóáramú töltés is optimalizálható, ami éves energiafelhasználás tervezhetőségét is megkönnyíti.

„Az elektromos autók térnyerése a céges környezetben azért is megállíthatatlan, mert a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG – Environmental Social Governance) tényezők egy vállalat fenntarthatósági teljesítményének egyre meghatározóbb mérőszámai. Fontos a vállalkozásoknak, mert hosszú távon növelhetik a vállalat értékét, csökkentheti a kockázatokat, és javíthatja a befektetői és fogyasztói megítélést. Az elektromos autókba vételezett áram széndioxid tartalmának csökkentéséről szóló adatok bemutatása pedig kiváló lehetőséget ad az ESG riportban történő megjelenítésre, amihez a Skyguard eCar Manager megalapozott hátteret biztosít azzal, hogy kimutathatóvá teszi, mennyivel kisebb ökológiai lábnyommal jár az elektromos hajtású járművekkel történő közlekedés”- elemez Lengyel Gábor. Aki a nemzetközi tendenciákat figyelve úgy látja, hogy az elektromos autók térnyerését a fenntarthatóság mellett az is segíti, hogy az EU és az egyes tagállamok érezhető erőfeszítéseket tesznek a töltőhálózat gyorsütemű fejlesztésére, ami már Magyarországon is érezteti kedvező hatásait.

Borítókép: illusztráció/Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Ezek is érdekelhetnek

További híreink