Aki közlekedett már a magyar autópályákon, annak biztosan nem kell bemutatni azt a közlekedési morált, amely egyszerre vegyíti a balkáni temperamentumot a dél-olasz életérzéssel és a német szabálykövetéssel. Ezért aztán nagyon gyakoriak a konfliktusok, melyeknek legtöbbször a hétköznapi autós issza meg a levét, aki egyszerűen csak A-ból szeretne B pontba eljutni.
Autópálya: a belső sávban haladók a szalagkorlátig, a külsőben lévők a leállósávba húzódnak le
Épp ezért szembetűnő az az előzékenység, ami az M1-es autópályán az utóbbi időben felütötte a fejét, rögtön azután, hogy beállna a forgalom:
az autópályán belső sávban haladók egészen balra, a szalagkorlátig húzódnak, míg a jobboldali, külső sávban lévők a lelállósávba térnek át, még azelőtt, hogy a mentésben résztvevő járművek a baleset helyszínére érnének.
Egyébként az érvényes KRESZ-szabályozás is pontosan ezt írja elő, 2012. szeptember 1-jétől érvényes módosítás szövege kimondja:
az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében – a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében
a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,
b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,
és – ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi – a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Shutterstock