Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében – írja közleményében a Generali. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nőtt azoknak a gépkocsivezetőknek a száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8% vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada. Ez már csak amiatt sem jó hír, mert a vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Csak Amerikában például 4-ből 1 autóbalesetet a vezetés közbeni SMS-ezés okoz.
Valójában – tehetnénk hozzá – nem is igazán szükséges a jelenséget mérni, mivel szemmel láthatóan tele vannak az utak olyan emberekkel, akik belszerelmesedbe mobiltelefonjaikba veszélyeztetik nem csak a saját, de másik biztonságát, életét is. Szemmel láthatólag tort ül az idióta és felelőtlen viselkedés, öt perc alatt látni tucatnyni olyan autóvezetőt, akik ha zebráhához érkezik, ha kanyarodik, ha "egyenes irányú mozgást végez", képtelen letenni azt a rohadt telefont. De kár csak az autósokat ekézni e függőség miatt, a kerékpárosok is egyre gyakrabban írnak email-t menet közben, míg a minden harmadik gyalogos elvárja, hogy riadt verebekként rebbenjen szét mindenki, aki vele szemben közeledik, oszt' még meg is sértődik, amikor figyelmeztetik arra, hogy az egokiterjesztést egy picit visszaább kellene fogni.
Ahogy a közlemény fogalmaz, az Egyesült Államokban évente közel félmillió ember sérül vagy hal megvezetés közbeni mobilhasználat miatt.. Bár már az említett számok is elrettentőek, egy friss kutatás szerint sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofőrök, mint amennyiről a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.
Ám nem hogy a messzi Amerikában nem derül ki a mobilozás, hanem idehaza sem. Erről Óberling József az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője így fogalmaott „Statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményező közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza”. Itthon tehát a telefonáló autósok bűneiről nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség vagy a követési távolság be nem tartása esetén.
Minderről korábban így írtunk: „A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.” (A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 3.§ (2)) E sorok közel két évtizede próbálnak utat mutatni az egónak és gátat szabni a felelőtlenségnek. Azt egyébként nem tudni, hogy kifejezetten a telefonmacerálás miatt mennyi baleset történik, a rendőrségi statisztikában "a figyelmetlenség mint baleseti ok nincs tovább bontva".