Kitől fél Stohl András, mikor magyarázkodik?

Hírek
Stohl András is fél, derül ki a legfrissebb Magyar Narancs interjúból. Nem ez az első eset, hogy egy művész közreműködik egy Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott produkcióban, aztán szabadkozik.

Mintha mostanság minden sikeres színésznek és rendezőnek kötelező lenne magyarázkodnia azért a baloldali médiában, vagy egyéb nyilvános tereken azután, hogy szerepet vállal az Andy Vajna vezette filmalap által finanszírozott mű létrehozásában. Enyedi Ildikó rendező kijelentései szóltak utoljára igazán nagyot, miután átvette a Testről és lélekről című filmjéért az Arany Medve díjat. Ő is hasonló gondolatokat osztott meg, mint Stohl. Félni kell etc.

Persze egy művésznek nem kell magában tartania a véleményét, akár hazája kormányáról sem. Nem is lenne túl jó, ha csak azért, mert pénzt kap valakitől arra, hogy elvégezhesse a munkáját, már nem is mondhatja el, mit gondol a világról.

De itt van talán a lényeg. Ha folyamatosan azt hallja az ember ezektől a művészektől, hogy félnek és nem merik elmondani a véleményüket, és közben épp elmondják, akkor azt érzi, hogy a kígyó a saját farkába harap. És akkor most mi is aggódhatunk – Örkény után – azon a kérdésen, hogy „Ha egy kígyó (ami ritkaság) fölfalja önmagát, marad-e utána egy kígyónyi űr?”

Vajon ezek az emberek nem félnek-e legalább annyira attól, hogy a saját, jól bejáratott közösségük kitagadja őket, mert sikeresek egy jobboldali kormány alatt? Hiszen nem rejtik véka alá a véleményüket, mégis azt sulykolják, hogy nem mernek őszintén beszélni. Az aczéli időkben, senki ilyen direkten nem merte elmondani a véleményét, se a műveiben, se azon kívül. Sajnálatos módon, pont ez tett nagyon jót a magyar filmművészetnek. A mai divatos szóval mondva „easter eggek” elrejtése a filmekben. A kódolt üzenetek átadása.

Manapság ehelyett például egy színi előadáson néha a legdirektebb módon megy a politizálás, aztán a csodálkozás, hogy erre csak egy szűk kör vevő. És mindez ebben az országban ma megtörténhet. Mégis, mindenki fél állítólag. Közben az olyan művek, mint a Saul fia vagy az Enyedi által rendezett Testről és lélekről című film díjakat nyernek. Pont azért, mert – bár a rendezőknek megvan a saját politikai orientációjuk, és nem is titkolják – ezekben a filmekben felülkerekednek a mindennapi pártpolitika viszályain, és hajlandóak leásni az emberi lélek mélyebb zugaiba.

Borítókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Ezek is érdekelhetnek

További híreink