Kínai autógyártók: letarolják a feltörekvő piacokat

Hírek Hornyák Szabolcs
A kínai elektromos járművek egyre nagyobb teret hódítanak a Közel-Keleten és a feltörekvő piacokon, miután az Egyesült Államok és az Európai unió vámokkal sújtotta a távol-keleti országban gyártott autókat – írja a Világgazdaság.

A kínai autók Brazíliába irányuló exportja az idén januártól májusig tartó időszakban 159 612 darabra ugrott, ami éves szinten hatszoros emelkedés. Az Egyesült Arab Emírségekbe pedig 2024 első öt hónapjában a szállítások az előző év azonos időszakához képest 92 százalékkal, 114 530 autóra nőttek.

A világ második legnépesebb országa idén Dél-Koreát megelőzve a legnagyobb autóexportőrré vált Izraelben is: a vizsgált időszakban összesen 34 601, Kínában gyártott benzines és elektromos autót adtak el a zsidó államban, ami messze meghaladja a dél-koreaiak 27 187 darabját.

A Deloitte China által májusban közzétett jelentés szerint Délkelet-Ázsiában a kínai autógyártók tavaly a piac 74 százalékát birtokolták, ami nagy ugrás a 2021-es 47 százalékról. A kínai cégek egyben az orosz autópiac közel felét is megszerezték, a távol-keleti ország vállalatai január és május között 438 ezer járművet értékesítettek Oroszországban, ami éves összevetésben 92,8 százalékos növekedés.

A vámok miatt más régiókra összpontosítanak a kínai cégek

Mint ismert, az elmúlt hónapokban nőtt a feszültség Kína és az Európai Unió között: néhány napja léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes vámok. Brüsszel azzal indokolta az intézkedést, hogy Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt.

A távol-keleti ország tagadja a vádakat, ugyanakkor a felek közötti tárgyalások még zajlanak, a vámvita novemberben zárulhat le. Az Egyesült Államokban viszont eldőlt a kérdés, hogy augusztustól emelik a kínai termékekre vonatkozó importvámokat. Az elektromos járműveknél a vámtarifát a négyszeresére (102,5 százalék) növelik.

Így aztán nem meglepő, hogy a kínai gyártók egyre nagyobb teret hódítanak a Közel-Keleten és a feltörekvő piacokon, miközben a fogyasztókat az alacsony áraikkal vonzanák. Oroszország helyzete speciális: az eurázsiai országot az európai és a japán cégek nagy része elhagyta, emiatt az oroszok a hazaiak mellett csak kínai modelleket tudnak venni.

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink