Kína húzza az elektromos járműipart

Hírek Hőnyi Gyula
Csaknem 5 százalékponttal nőtt az elektromos járművek és plug-in hibridek eladási aránya 2021-ben. Ez azt jelenti, hogy az összes autóeladásból ma 9,5 százalék ilyen gépjármű. Tavaly előtt, 2020-ban még 4,6 százalék volt. Az elektromos járművek térhódítása várhatóan folytatódik, ugyanis a potenciális autóvásárlók 60 százaléka gondolkodik a vételén a hagyományos, robbanómotoros autók helyett.

Két év kihagyás után Kína ismét a Roland Berger Automotive Disruption Radar (ADR) új generációs technológiával készült járműértékesítési rangsor élére került, megelőzve Hollandiát. Ennek oka többek között az, hogy a vezető elektromosjármű-iparral rendelkező ország nyitottabb az új vezetési technológiák – tételesen az autonóm rendszerrel szerelt gépkocsik – iránt, amelyek nem mellesleg jellemzően elektromos, vagy hibrid hajtásúak. Mára közel 500 millió kínai rendelkezik hozzáféréssel az 5G-mobilhálózathoz, ami elengedhetetlen az autonóm járművek számára. Kínában elérkezett a fordulópont: az 5G-hálózat megelőzte a 4G-t, ezzel pedig megnyílt a kapu az autonóm vezetés elterjedése előtt. Hollandia a második helyen szerepel a rangsorban. A harmadik Szingapúr, majd Norvégia és Svédország következik, osztozva a negyedik helyen. Dél-Korea a hatodik, Németország és az Egyesült Királyság pedig a hetedik helyen osztozik. Németország 2022 májusában fogadta el azt a törvényt, amely lehetővé teszi, hogy a 4-es szintű autonóm vezetésre képes (emberi beavatkozás nélküli) járművek közlekedhessenek a közutakon. Ez számít jelenleg az autonóm vezetésre vonatkozó legprogresszívebb nemzeti szabályozásnak.

Ami elektromos és hibrid hajtási rendszerrel szerelt járműveket illeti a globális kínálat minden eddiginél nagyobb. Mostanra 550 különböző elektromos járművel (EV) és plug-in hibrid (PHEV) model érhető el, és egyre növekszik a kereslet is. A számokat tekintve Kína áll az első helyen, közel 3,4 millió eladott elektromos- és PHEV-járművel. A második helyen Németország áll, 691 ezer eladott elektromos járművel. A piaci penetrációt tekintve Norvégia (76 százalék), Svédország (41 százalék) és Hollandia (25 százalék) vezet.

A Roland Berger kutatása rámutatott, hogy a kizárólag elektromos járműveket gyártó, és így magukat zéró emissziójúként pozícionálni képes új, specializált gyártók jelentős előnnyel rendelkeznek a hagyományos autógyártókkal (OEM) szemben. A válaszadóknak csupán 12 százaléka mondta azt, hogy elektromos autó vásárlása esetén ragaszkodna a hagyományos OEM-ekhez. Ezzel szemben több mint háromszor annyian (38 százalék) mondták, hogy csak a kizárólag elektromos meghajtású autók gyártóitól vásárolnának EV-t.

Itthon is nagy az érdeklődés az új technológiás járművek iránt. Egyrészt a márkagyártók modellválasztékában egyre nagyobb szerepet kapnak a hibrid és teljesen elektromos autók, másrészt ma már a használtautó piacot is megbolygatta ez a trend. Villanyautók tekintetében az új autók piacán és a Használtautó.hu kereséseinél egyaránt látványos növekedés látható a tavalyi évhez képest, még ha továbbra is (az említett országokhoz és a hagyományos autóeladásokhoz képest is) viszonylag szerény bázisról beszélhetünk: a DATAHOUSE adatai szerint az újautó-eladások csaknem 4, a Használtautó.hu kereséseinek pedig nem egész 2 százalékát adják a tisztán elektromos modellek, havi szinten átlagosan félmillió kereséssel. A benzin és a gázolaj egyre magasabb ára, egyre nehézkesebb elérhetősége pedig most még tovább ösztönzi a növekedést. „Tisztán látszik, hogy a cégek számára lett égető a környezetkímélő, leginkább elektromos autóra történő váltás. Velük együtt a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől vagy az üzemanyaghiánytól óvakodók még tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést. A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, és a rá következő napokban is hasonlóan fokozott érdeklődés látszott” – mutatott rá a piac gyors reakciójára Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

Jól látható az is, hogy az elektromos modellek körében fokozódott az eladó autók számának csökkenése, vagyis ilyen autót nemhogy alkuval, hanem szinte csak licitálással lehet vásárolni – még használtan is. Az árak további emelkedése tehát nemcsak az új, hanem a használt autók piacán is fokozódik. A Használtautó.hu elemzője szerint a használt villanyautók kapcsán két okból is további jelentős kereslet-, és így árnövekedés is várható: az új autók piacán az elektromos modellek körében fokozottan igaz, hogy egyre drágább modellek egyre hosszabb, akár 1 éven is túlnyúló szállítási idővel érhetők csak el, a másik pedig a hatósági áras üzemanyag végessége.

Piaci elemzők szerint a jelenlegi helyzetben elsősorban az üzemanyag árak növekedése, és az üzemanyaghoz való hozzáférés bizonytalansága tereli a leendő elektromos autó vásárlókat, ám sokkal kevesebb leendő fogyasztóban tudatosul, hogy a mostani áramárak mellett (nem rezsicsökkentve) körülbelül annyiért lehet feltölteni egy teljesen elektromos autót, mint amennyiért meg lehet ma tankolni egy közepes üzemanyagtartállyal (40 liter) ellátott belső égésű motoros személyautót benzinársapkával. Természetesen vannak olyan lehetőségek, amelyek ennél olcsóbbak, de ahhoz nagyon tudatosan kell autózni. A fizetős töltőállomásokon 100-120 forint kilowatt óránként a költség és van ahol fél óra, vagy két óra után még percdíjat is számolnak.

Ugyancsak problémát jelent, hogy a töltőállomások telepítése nem olyan gyors, mint amelyen ütemben fejlődik a hibridek és villanyautók száma. Emiatt a tulajdonosok kerülhetnek kényelmetlen helyzetbe, nem csak itthon, hanem egy-egy hosszabb út során is.

Nem mellesleg abban mindenki egyetért, hogy a villanyautó kiabocsátása helyben zéró, de az ilyen járművek úgynevezett karbon lábnyoma (az akkumulátorok lebontása és a nem feltétlenül megújuló energia töltése miatt) egyelőre nem jobb, mint a hagyományos új generációs belső égésű motoros autóké.

Azt is meg kell persze jegyezni, hogy az új technológiás gépjárművek, különösen a villanyautók fenntartása olcsóbb lehet, a szervizelésük a hagyományos erőforrásokhoz képest, azonos kategóriában akár 20 százalékkal olcsóbb lehet.

Mindezt alapul véve az új technológia megvásárlása sokkal nagyobb körültekintést és tudatosságot követel meg a vásárlóktól, vagyis a korábbi évekhez képest, ma sokkal többet kell számolni, hogy milyen gépjármű illik az utazási- és közlekedési szokásokhoz, illetve milyen státuszú autó illik az éves jövedelmi szinthez.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink