Peking a nagy német luxusautó-gyártókon keresztül próbálja elérni, hogy az Európai Unió ne vezesse be a vámokat a kínai elektromos autókra (EV). Cserébe Kína csökkentené a nagy teljesítményű személyautókra érvényes tarifákat
Az Európai Unió július 4-től vet ki ideiglenes büntetővámokat a kínai EV-kre, bár az intézkedésről újrakezdődtek az egyeztetések a hét végén a két fél között. Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős alelnöke „őszinte és konstruktív” videótárgyalást folytatott kínai partnerével, miután a két fél illetékesei gyakorlatilag alig álltak szóba egymással az uniós vizsgálat ideje alatt. Megállapodtak arról is, hogy folytatják az egyeztetéseket.
Siegfried Russwurm, a Thyssenkrupp és a német iparszövetség (BDI) elnöke szerint a párbeszéd újrakezdése „jó jel”. „Ismerik a régi mondást: amíg tárgyalnak, addig legalább nem lőnek egymásra” – nyilatkozta a Deutschlandfunknak, hozzátéve, hogy a vámok hiányoznak a legkevésbé a jelentős exportőr Németországnak.
Bár Kína azt követeli, hogy a vámokat még a bevezetésük előtt vonják vissza, Maximilian Butek, a kínai Német Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatója szerint erre „zéró esély” van, hacsak Peking nem teljesíti mindenben az Európai Bizottság elvárásait – tudósított a Reuters.
Peking fenyeget és csábít
Az egyre élesedő vámháborúban Kína is bevet minden rendelkezésére álló fegyvert. Sajtóbeszámolók szerint szóba került az európai robbanómotoros autók importjára kivetett vám emelése, ami retorzió lenne, és leginkább a német gyártókat, a Mercedest és a BMW-t sújtaná.
A mézesmadzag pedig a Bloomberg értesülése szerint ennek éppen az ellenkezője: a nagy teljesítményű, EU-ból származó személyautókra jelenleg érvényes, 15 százalékos importvám csökkentése – ami szintén a német gyártókat érintené, csak ebben az esetben pozitívan.
A hírügynökség szerint az Európai Bizottság számára az jelenti a veszélyt, hogy Berlint – amely már egyébként is ellenzi a vámokat – esetleg meggyőzi a kulcsszerepet játszó autóipar, hogy gyakoroljon nagyobb nyomást Brüsszelre és a többi tagállamra, kihasználva az erejét mint az EU legnagyobb gazdasága. Kína szempontjából azért fontosak az uniós vámok, mert erős üzenetet küldenének a többi jelentős gazdaság számára. Kanada is fontolgatja például, hogy kövesse az EU és az Egyesült Államok példáját; az utóbbi 100 százalékos vámokat vetett ki a kínai EV-kre.
A cikk itt olvasható.
Címlapfotó: AFP