KiberPajzs a digitális bűnözők ellen

Hírek Tóth Balázs
Kiberpajzs néven közös oktatási és kommunikációs együttműködésről döntött a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Magyar Bankszövetség, az NMHH, az ORFK és más, fontos központi intézmény. A digitális térben a pénzügyi bűnözők napjainkban elsősorban a fogyasztók, azaz a pénzintézetek ügyfeleinek érzelmi manipulálásával, illetve megtévesztésével támadnak. Emiatt a KiberPajzs szervezői elsősorban a lakossági ügyfelek pénzügyi ismereteinek, tudatosságának erősítése érdekében fogtak össze.

Kandrács Csaba, az MNB alelnöke kiemelte: részben a pandémia, részben a digitalizáció felgyorsulása miatt egyre nagyobb ügyfélkör kezdte el használni a digitális teret. Emiatt a kiberbűnözők napjainkban már nem a bankokra, és más pénzintézetekre koncentrálnak, hanem magukat az ügyfeleket célozzák meg, és őket próbálják „átverni” különböző trükkökkel. A KiberPajzs projektban emiatt különböző oktatási programokat indítanak majd az ügyfelek digitális tudatosságának fejlesztése érdekében, hogy a kiberbiztonsági kockázatokat csökkentsék. A kiberbűnözés terjedését Kandrács Csaba a következő számsorral érzékeltette: 2019-ben még csupán száz alatt volt a banki átutalásokat érintő csalások száma, ez 2020-ban már ezer felett volt, míg 2021-ben felugrott 2500 fölé. A kártyás csalások, támadások száma 2020-ban elérte 15.000 darabot, 2021-ben a számuk meghaladta a 20 ezret. Jelezte: az MNB a jövőben körlevelekben ajánlásokat fogalmaz majd meg a bankok számára a kiberbűnözők lehetséges csalási módjairól. Arról is szólt, hogy a jegybank hamarosan elindítja a kiberpajzs.hu oldalt, amelyen oktatói anyagokat publikálnak majd. A projekt kiemelten figyel a fiatalkorúakra, a fokozottan kiszolgáltatott társadalmi csoportokra (így az idősekre), de a fogyasztók mellett megelőző jellegű üzeneteket fogalmaz meg a kis- és középvállalati, illetve az egyéb céges ügyfelek felé is.

Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára elmondta: a KiberPajzs program keretében az intézmények egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják majd be a főbb csalási formákat, így az adathalászat különböző változatait, a hamis banki hívásokat vagy sms-eket, a meghamisított banki weboldalakat, a hamis tranzakciók jóváhagyatási formáit, a csaló befektetési vagy egyéb online ajánlatokat, illetve a közösségi média segítségével történő személyesadat-lopásokat.A novemberben induló első kampány során plakátokon és üzenetekben három olyan mindennapi példakép személyiség birkózik majd meg a pénzügyi kiberkockázatokkal, akik élethelyzete hasonlít a legtöbb magyarországi, digitális pénzügyi fogyasztóéhoz.

 

TÓTH BALÁZS

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink