Kiberbiztonság: előtérben a tudatosság

Hírek Hőnyi Gyula
Október jellemzően a kiberbiztonság hónapja, immár 10-ik alkalommal rendezi meg az ENISA (Európa Unió Kiberbiztonsági Ügynökség) a figyelemfelkeltő és oktató programjait, amibe Magyarország is bekapcsolódik.

Néhány megdöbbentő adat jellemzi a legjobban miért érdemes még most is (25-30 évvel a civilek által is hozzáférhető internet elterjedése után) kiberbiztonságról beszélni. Az utóbbi időszakban több, mint 400 százalékkal nőtt a zsarolóvírusok száma, a kiberkárok 95 százaléka emberi mulasztások miatt következik be, a világban keringő levelek 99 százaléka spam, vagy vírus, 3 millió szakember hiányzik a kiberbiztonsági piacról és a netes kereskedelem az utóbbi időben 800 milliárd dollár értékben nőtt.

Ilyen adatforgalom mellett egyáltalán nem csoda, hogy a kiberbűnözőknek időről-időre sikerül feltörniük egy-egy biztonsági rendszert és kárt okozniuk a vállalatoknak. Itthon a FORTIX Consulting Kft. az egyik szereplője a kiberbiztonsági hónapnak, Rónaszéki Péter a cég ügyvezetője lapunknak elmondta, ebben az évben a programsorozatok kiemelt területe a 40-60 éves korosztály, illetve a KKV szektor.

A cég oktatással és tanácsadással igyekszik felkészíteni (célzottan, cégekre szabva) a vállalatokat, illetve a vállalatok szakembereit hogyan lehet, vagy érdemes elkerülni a kibertámadásokat. Ugyanis a helyzet az, hogy az esetek többségében a józan gondolkodással a támadások túlnyomó része elkerülhető.

Az emberi társadalom több ezer éve úgy épül fel, hogy a közösségek segítik egymást, ám ezt az erőt használják ki a csalók. A hiszekénységre, a segítőkészségre alapozzák a támadások nagy részét. A csalók egyre szofisztikáltabb módszerrel dolgoznak és mindig igyekeznek kihasználni a közéleti fősodort, gyakran állami vállalatok, vagy nagy szolgáltatók nevében jelentkeznek és ma már nem csak elektronikus levél formájában, hanem más informatikai eszközök opcióit is kihasználják.

A kis- és közepes vállalatok jellemzően nagyon kitettek az ilyen támadásoknak, egyrészt mert nekik nincs akkora költségvetésük a kiberbiztonságra, mint a nagy, vagy nemzetközi vállalatoknak és persze információbiztonsági szabályokat sem mindig határoznak meg, másrészt őket is erősen érinti, hogy a munkavállalók otthonról, lazább környezetben dolgoznak. Az otthoni számítástechnikai rendszerek védelme pedig sokkal gyengébb, mint a munkahelyi rendszereké, így azon keresztül a bűnözők feltörhetik a vállalati adatbázisokat.

Az Európai Kiberbiztonsági Hónap kampányának célja végső soron az, hogy reziliensebbé tegye az uniós rendszereket és szolgáltatásokat. Ennek megvalósítása érdekében lehetővé teszi a polgároknak, hogy a tűzfal szerepét betöltve segítsék az átmenetet egy kiberbiztonsági kérdésekben tudatosabb társadalom felé.



Ezek is érdekelhetnek

További híreink