Kiakadtak a szülők a digitális oktatás miatt

Hírek Figyelo.hu

A tanulók szülei körében végeztetett közvélemény-kutatás szerint a digitális munkarendben megvalósuló oktatás 2021. március 8-a és 2021. március 31. között részben töltötte be a szerepét, ez derül ki a Állami Számvevők (ÁSZ) digitális oktatásról készült közvélemény-kutatásából.

A szülői vélemények szerint a közoktatási intézményekben a tanulók több, mint felének az órarendi órákat részben, vagy egyáltalán nem tartották meg és a tanulók jelentős része számára a tanárok segítsége sem volt biztosított.

A tanulók jelentős része szorult a szülők segítségére a tanuláshoz és a felkészüléshez.

A diákok felénél a szülőknek az volt a tapasztalata, hogy a számonkérés és a leadott tananyag között nem minden esetben volt összhang. A szülői vélemények azt mutatták, hogy a tantermen kívüli, digitális munkarendben megvalósuló oktatás során a köznevelési intézmények nem gondoskodtak arról, hogy valamennyi tanuló hozzáférjen a tananyaghoz és azt meg is tudja tanulni, és a számonkérésekben is hiányosságokat tapasztalak.

A kutatásban 342 szülőt kérdeztek meg, az érintett gyermekek száma 493 volt. A mintába került válaszadók gyermekei közül 36 százalék középiskolás, 33 százalék általános iskola felső tagozatos, 31 százalék pedig alsó tagozatos tanuló volt.

Száztízezer diák kap ingyenes tanszercsomagot

Tízből kilenc szülő azt mondta, hogy a digitális oktatáshoz az eszközellátottság biztosított volt. Kiemelték, ahol a feltételek hiányoztak, a gyermekek harmadának segítséget nyújtott a köznevelési intézmény.

A tanórák megtartása kapcsán a vizsgált gyermekek többségénél, 60 százalék esetében nyilatkoztak úgy a megkérdezett szülők, hogy gyermekeiknek csak részben, 5 százaléknak pedig egyáltalán nem voltak megtartva az tanórák az órarend szerint. Mindössze 35 százalék esetében volt az a véleménye a szülőknek, hogy minden órarend szerinti tanítási órát megtartottak. Az órarendtől való eltérés legnagyobb arányban a felső tagozaton és középiskolában tanuló gyermekeknél, legkisebb arányban az alsó tagozaton tanuló gyermekeknél fordult elő.

Az alsó tagozatos gyermekek 57 százaléka esetében nyilatkozott úgy a szülő, hogy kaptak segítséget.

A felső tagozatos gyermekek és a középiskolában tanuló gyermekek szülei közel azonos arányban 35, illetve 36 százalékban vélekedtek úgy, hogy a gyermekük részére segítséget nyújtottak a pedagógusok a napi oktatási időszak alatt, amennyiben szükségük volt rá.

A legnagyobb mértékben a szülői segítséget az alsó tagozaton tanuló gyermekek igényeltek. A megkérdezett szülők az alsó tagozaton tanuló gyermekek 83 százalékánál jelezték, hogy szülői segítségre volt gyermekeiknek szüksége. A felső tagozaton tanulók esetében is magas, 71 százalékos volt azoknak a gyermekeknek az aránya, akik esetében a szülők azt tapasztalták, hogy gyermekük az ő segítségükre szorul.

A középiskolában tanuló gyermekek alig fele esetében jelezték azt, hogy gyermekük szülői segítséget igényelt a tanuláshoz, illetve felkészüléshez.

A számonkéréssel kapcsolatban a legkedvezőbb véleménye az alsó tagozatos gyermekek szüleinek volt. A felső tagozatos és a középiskolában tanuló gyermekek esetében jelentős, 61, illetve 52 százalék volt azon szülők aránya, akik úgy ítélték meg, hogy a leadott tananyaggal nem minden esetben van összhangban a gyermekük teljesítményének értékelése és a számonkérés.

Az ÁSZ szerint előremutató, hogy az emberi erőforrások miniszterének ellenőrzés során adott tájékoztatása szerint az az intézményeknek az ősszel kezdődő tanév során lehetőségük van a szükséges tananyagok pótlásra.

Kötelező lesz a koronavírusteszt az iskolákban

(Borítókép: A koronavírus-járvány terjedésének megelőzése miatt az oktatási intézményekben bevezetett digitális oktatás az általános-, közép- és felsőfokú intézményben tanulók részére. 2020.03.18. Székesfehérvár. (Nagy Norbert, Fejér Megyei Hírlap)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink