Kevesebbet, de trükköznek az árakkal a boltosok

Hírek Figyelő
Javult az év végi szezonban alkalmi vagy állandó jelleggel kereskedő vállalkozások jogkövető magatartása az előző év adventi időszakában tapasztalt mértékhez képest, erre utalnak a tavaly novembertől december végéig lebonyolított fogyasztóvédelmi ellenőrzéssorozat tapasztalatai – írja hétfői számában a Magyar Nemzet.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a lapnak elmondta, hogy az ajándékbeszerző körutakon a legtöbb esetben a vevők pénztárcája volt a tét, a próbavásárlások során ugyanis

az ellenőrök a leggyakrabban jellemző hiányosságokat, megtévesztő gyakorlatokat találtak az árak feltüntetése vagy a végösszeg kiszámítása kapcsán.

2019. november közepétől december végéig országosan 1202 üzletet ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság. Ezek közül 345 esetben állapítottak meg jogsértést, a kifogásolási arány így 29 százalék volt.

„Tapasztalataink szerint a tavalyelőtti eredményekhez képest javult a vállalkozások jogkövető magatartása az elmúlt ünnepi időszakban” – mutatott rá az államtitkár. Hozzátette, hogy a szezonális ellenőrzések során a legtöbb probléma a kereskedőknél az eladási ár, a kötelező egységár és az akciós ár feltüntetésével volt.

A hatóság összesen 13,810 millió forint értékű fogyasztóvédelmi bírság kiszabását tartotta indokoltnak

– mondta Cseresnyés Péter.

Trükköznek az árakkal

A fogyasztóvédelmi hatóság az elmúlt évben négyezer üzletben több mint félmillió termék árát vizsgálta meg abból a szempontból, hogy az előírásoknak megfelelően tüntették-e fel az eladási árakat, egységárakat. A tavalyi ellenőrzések 4 százalékánál, közel 560 ezer vizsgált termék közül mintegy 19 ezernél merült fel probléma – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményéből.

A szakemberek idén is az akciós ajánlatok valóságtartalmát, az akciós eladási ár, akciós egységár feltüntetését vizsgálják. A januári leértékelések ellenőrzése során bekérik a kedvezménnyel kínált termék korábbi árait, így győződnek meg arról, hogy valóban csökkent-e az ár, vagy a kereskedő megtévesztő módon a korábbi teljes eladási árat hirdeti akciósként. A fiktív árkedvezmények vagy félrevezető tájékoztatás miatt eljárás indul.

Az ITM hangsúlyozza, az év eleji leértékeléseknél fontos tudni, hogy

nem elég, ha az eladó csak az akció arányát, százalékát tünteti fel, a vásárlónak a teljes fizetendő árat látnia kell, beleértve az egységárat is.

Utóbbit az egy csomagban elhelyezett több darab, azonos termékkategóriába tartozó, azaz homogén termék esetén kell jelezni akkor is, ha azok különböző színűek vagy mintájúak. Fokozottan érdemes odafigyelni arra, hogy a meghirdetett leértékelés valós mértékű-e.

.

Borítókép PuzzlePix Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink