Míg 2014 és 2021 között a januári kiskereskedelmi volumenindex (kiigazítatlan) rendre 4-7 százalékos növekedéseket mutatott, addig 2022 januárja már csökkenésbe fordult és vélhetően az idei január sem lesz jobb az egy évvel ezelőttinél. (A KSH 2021-ben is csökkenést regisztrált ebben a hónapban, de az egyértelműen csak a pandémia hatása volt.) A boltosok a korábbi években hozzászoktak, hogy a január közel sem a legrosszabb kereskedelmi hónap, emiatt ebben a hónapban sokat akcióztak, rádolgozva a keresletre – írta a vg.hu.
Most azonban jóval kevesebb az akció, pont mint a fekete péntek időszaknál. Ennek két oka van. Egyrészt az akciós szabály miatt, amely alapján, ha egy termék egy hónapon belül már akciós volt, a kereskedő nem jelölheti meg a termék listaárát alapként, hanem a legutolsó akciós árat kell megjelölnie, ahhoz képest adhat további kedvezményt. Ez vélhetően az akciók értékét befolyásolja, nem pedig a számát. E szabály miatt tűnhetnek most kisebbnek a boltosok felkínált kedvezménye.
A másik hatás, amely az akciók számára hat ki, ez pedig az, hogy kevesebb a pénze a kereskedőknek az árleszállításra. Az akciók közben a kereskedő lemond a saját árrésének jelentős részéről, és úgy tekint az akciókra, mint marketing befektetésre. Most azonban a kisebb vásárlói aktivitás és e mellett a kereskedők elszállt költségei kevés mozgásteret hagynak a marketinre, ezen belül az akciózásokra, reklámokra. Nem mellesleg pedig a korábbi évekkel ellentétben sokkal nehezebb és drágább beszerezni a nagykereskedelemből megfelelő mennyiégben, méretben a termékeket, így logikus, hogy a kereskedő nem feltétlenül akciósan szeretne a terméken túladni.
Ezzel szemben is érvényesül most egy hatás, ami az infláció miatt keletkezik. A vásárlók elkölthető jövedelme a növekvő rezsi kiadások miatt csökken, így egyre többen tudatosan vadásszák az akciókat, vagyis komoly igény mutatkozik a kedvezményes termékekre. Ez a hatás ugyanakkor az impulzus vásárlást szorítja háttérbe és minden esetben a kiskereskedelmi forgalom csökkenését vetíti előre. Az a kereskedő, aki képes a következő hetekben jó akciós politikát kidolgozni jelentősen növelheti a forgalmi adatait, ám ez rövid távon biztosan nem erősíti a profitját, legfeljebb a forgókészlet sebességén dobhat, ami praktikusan az árukészletben lekötött tőke idejét csökkenti. Itt jelentkezhet nála némi profit.
Élelmiszer akciók
Az élelmiszer kereskedelemben a következő időszakban ugyanakkor több akció várható, mint a korábbi hónapokban, ugyanis a kereskedelem ezen szegmensében több termék árnövekedése már túl van csúcson, ahhoz képest könnyebb lesz majd egy-egy esetben olcsóbbat találni. Ugyanakkor a kereskedők arra hívják fel a figyelmet, hogy az infláció csökkenése nem lesz egyenlő az árak csökkenésével is. Ha kosárértékben gondolkodunk még lesz néhány hónap, amikor nőnek az árak, de közel sem olyan nagy ütemben, mint a tavalyi utolsó két hónapban. Az élelmiszer kereskedelemben az akciók például jótékonyan hatnak majd az infláció alakulására is.
Borítókép: MTI/EPA