Karnyújtásnyira vagyunk attól, hogy berobbanjon az adópiac?

Hírek vg.hu
Júliusban nagyarányú fejlesztést hajt végre az adóhivatal az eÁFA rendszerén, ennek nyomán számottevően megnőhet azoknak a gazdasági szereplőknek a száma, amelyek a hatóság rendszerében készítik el áfabevallásukat – erről beszélt lapunknak a NAV ellenőrzési főosztályának vezetője, Horváth Tibor.

„Többen, mint amennyiről a várakozások szóltak” – így válaszolt röviden lapunknak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési főosztályvezetője, amikor azt kérdeztük, hány vállalkozás adja le általános forgalmi adóbevallását a hatóság év eleje óta élő új elektronikus megoldása, az úgynevezett eÁFA segítségével. Horváth Tibor számokat említve közölte, hogy nagyjából négyezer bevallás érkezett eddig a rendszeren keresztül. Ez pedig a főosztályvezető szerint akkor sem számít kevésnek, ha havonta, negyedévente vagy évente több százezer gazdasági szereplőnek kell számot adnia az áfáról.

Horváth Tibor rövid magyarázattal kezdte. Mint kifejtette, az eÁFA valójában két lehetőséget kínál a vállalkozásoknak. Egyrészt egy webes felületet, ahová bárki beléphet, s ott összerendezve megtalálja azokat a számlaadatait, amelyekről a NAV az online számlázásból, az online pénztárgépek rendszeréből és a vámáru-nyilatkozatok alapján korábban tudomást szerzett.

„A felületen az adófizető elvégezhet további műveleteket, s feltüntetheti döntését például a levonásokról is” – magyarázta a főosztályvezető, megjegyezve, hogy ez a módozat inkább a kisebb gazdasági szereplőknek lehet megfelelő. Azoknak, amelyek egyszerűbb ügyleteket bonyolítanak le, kevés beszállítóval dolgoznak, és online pénztárgépbe ütik be az eladásaikat.

Az eÁFA másik módozata a sok ügyféllel kapcsolatban álló, bonyolultabb üzleteket kötő nagyobb vállalatoknak szól, ebben az esetben ugyanis a gép kommunikál a géppel. Magyarul a NAV programja áll kapcsolatban a gazdasági szereplő informatikai rendszerével.

„Ahhoz, hogy egy vállalat ehhez csatlakozni tudjon, fejlesztéseket kell elvégeznie, az informatikai rendszereket össze kell simítani – mondta a főosztályvezető. – Ezt pedig eddig egymaga nemigen végezte el senki”. Kitért ugyanakkor rá, hogy tudomása szerint a fejlesztő cégek már ugrásra készen állnak, vagyis hamarosan megjelenhetnek a piacon olyan informatikai megoldások, amelyek összeköttetést kínálnak az eÁFA és a céges rendszerek között.

„A szélesebb körű használathoz azonban – mondta Horváth Tibor – szükség van még egy NAV-os fejlesztésre, amely megteremti például a ma még hiányzó önellenőrzés lehetőségét az eÁFA keretei között. A munkával terv szerint haladunk. Hamarosan megkezdjük a tesztelést, július elsejétől pedig élesben is futnak majd az újítások, a kiegészítések” – mondta a főosztályvezető. Abban bízik, hogy ezután a fejlesztőcégek erős ügyféltoborzásba kezdenek, így pedig érzékelhetően megugrik majd az eÁFA rendszerét használók száma. Ezt Horváth Tibor nagyjából az év végére várja.

Merthogy a főosztályvezető szerint van értelme igénybe venni az eÁFA megoldását. „Rendszerünk pluszszolgáltatásokat is tartalmaz, a vállalkozásoknak elsősorban a hibajelzések segítenek a helyes bevallásban. Az eÁFA felhívja a figyelmet például arra, hogy jelentkeznek a bevallásban problémák, sőt arra is, ha a NAV kockázatelemzése talál valamilyen kétes pontot a gazdasági szereplőnél” – ismertette a főosztályvezető.

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink