Karácsonyi slágertermék: energiatakarékosság

Hírek Hőnyi Gyula
Néhány nap és beindul a karácsonyi kereskedelmi szezon. A nyitány a jövő hét végi fekete péntek – Black Friday – lesz, ám a lapunk által megkeresett kereskedők szavaiból kiderül, hogy a következő időszakban mindenki készül vásárlási aktivitást növelő akciókkal.

Minden évben témává válik mi lesz az aktuális slágertermék karácsonykor, holott évek óta nincs ilyen. Slágerkategóriák alakultak ki az elmúlt 4-5 évben, amelyek jó ideje változatlanok, a teljes hazai ajándékpiac ezek körül forog. Idén azonban új, kategóriák felett álló kategória látszik kialakulóban ez pedig az energiahatékony eszköz.

A Media Mark a Figyelő.hu kérdésére a következőket válaszolta: a vásárlói igények folyamatosan változnak, illetve új kategóriák jelennek meg, így a kínálat is ezt követve folyamatosan változik. Egy friss kutatásunkból kiderült, hogy az elkövetkezendő akciók során elsősorban olyan műszaki termékeket keresnek a vásárlók, amelyekre beruházásként tekinthetnek: a felmérésben megkérdezettek 20 százaléka elavult, régi készülékek cseréjét tervezi, vagy eleve energiatakarékos háztartási gépeket és készülékeket vásárolna. Az Auchan is hasonló trendről számolt be lapunknak: „Az elmúlt időszakban megnőtt a kereslet az energiatakarékos hűtők, fagyasztók, kenyérsütőgépek, olajnélküli olajsütők, valamint a mobil elektromos fűtőtestek iránt.”

„Hangrúd”, a modern házimozirendszer

A sláger kategória tehát világos, ezen belül pedig mindenre lesz igény, ami: tv, telefon, szépségápolási termék vagy konyhagép – erről pedig már a Spar számolt be lapunknak. A Media Markt sláger kategóriái is hasonlóak, a tv mellett az okostelefon, kisebb, akár ajándékként is adható okosóra, okos karkötő, wireless fej -és fülhallgatók, valamint soundbarok és parti hangfalak. A cég ezekben vár kiemelkedő forgalmat a Black novemberi promóciós időszakban.

Házimozi

Ha valaki valóban egy terméket keres, amely sláger lehet, akkor az audió eszközöknél érdemes kutakodnia, ugyanis a parti hangfalak és a soundbarok (hangrudak, vagy hangrojektorok) között érdemes keresgélni. Ezen a területen ugyanis egyre több kiváló használhatóságú eszköz jelent meg nagyon kedvező áron. A parti hangfalak néhány évvel ezelőtt 100 ezer forint értékűek voltak, ma már ennek a feléért is lehet kapni remek minőséget és „brutális” teljesítményt. A leginnovatívabb piac azonban a soundbaroké. A Yamaha rukkolt elő egy évtizede az első hangprojektorával, amely vezeték nélkül kínált egyetlen hangrudat, amelyben beépítette azt a tárhangzást, amelyet a házimozi rendszerek 4-5 hangfallal és erősítővel voltak képesek biztosítani. Ennek persze megkérte az árát és a használható hangprojektorok 300-500 ezer forint között mozogtak. A soundbarok (hasonló elven működnek) kisebb műszaki beltartalommal, közel azonos hangzással képesek értelmezni a tv-n keresztül jövő hangjeleket és közvetíteni a környezetbe. Ezek ma már 100 ezer forint alatt is hozzáférhető eszközök. A középkategória pedig 100 ezernél kezdődik. A felső kategória, amely az eredeti vonalat követi ugyanannyi maradt, mint régen. Ha a soundbárokból lesz sláger, azt le kell szögezni, hogy kényszer szülte, ugyanis a termék iránti keresletet elsősorban a streaming szolgáltatók tartalmának hangzása kényszeríti ki. A közép, vagy alsó kategóriás tévék, de még az okosabb sem képes értelmezni a mozifilmekhez rendelt bonyolult hangzást, így nagyon gyakran a párbeszédeket túlságosan halknak, az akció jelenetek zörejeit és hangzását pedig nagyon hangosnak ítéli a néző a tv hangszóróján keresztül.

Igény

A Media Markt várakozásai szerint az elektronikai termékek iránti érdeklődés a jelenlegi piaci helyzetben is karácsonyig nőni fog. Ezért döntöttek úgy idén, hogy egy egész hónapra kiterjesztik a kedvezményes időszakot és mint már korábban is, nem csak a sláger termékekre, de minden termékcsoportban biztosítanak kedvező ajánlatokat.

Ugyanakkor a piac ma nem túl vonzó. Az Auchan tájékoztatása szerint az utóbbi két hónapban a műszaki termékek esetében visszaesést tapasztaltak. Ez az információ a KSH adataiból is jól követhető. Persze a hiper- és a szupermarketek, illetve diszkontoknak van más terület is, amellyel forgalmat tudnak generálni. Ez pedig nem más mint a játék, amely a Spar tájékoztatása szerint minden karácsonykor egyértelmű sláger kategória. Érdekesség persze, hogy ebben a kategóriában sem igen volt az utóbbi egy-két évben olyan termék, amely magasan kiemelkedett volna – már az eladásokat tekintve. Ráadásul az is érzékelhető, hogy a vásárlóknak idén kevesebb elkölthető jövedelem marad a zsebében. Jól példázza ezt az okostelefon piac, itt a legnépszerűbb termékek 150 ezer és 170 ezer forint között mozognak. Ezen árfekvés pedig messze elmarad a csúcskategóriás készülékek árszintjétől. Ha a jelenlegi piaci attitűdöt átkonvertáljuk a játékpiacra, az azt jelenti, hogy a 10-20 ezer forint közötti érték lehet a tűréshatár (átlagosan), ennél drágább termékeket nem igen lehet majd nagy mennyiségben eladni. Ráadásul, ahogy arról már szó volt, a karácsonyi termékvásárlásokat a háztartások aktuális szükséglete (nem az ajándékozás) generálja. A Media Marktban eddig nagy volt az igény az elektromos fűtőtestek iránt. Mint írták a novemberi akciósorozat sokak számára a karácsonyi bevásárlást is segíti.

A lapunk által megkérdezett cégek mindegyike a tavalyihoz hasonló forgalmat vár, ami azt jelenti, hogy idén decemberben volumenben biztos nem lesz nagy növekedés, folyó áron viszont az infláció miatt nagyon erős többlet alakulhat ki.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink