Minden évben témává válik mi lesz az aktuális slágertermék karácsonykor, holott évek óta nincs ilyen. Slágerkategóriák alakultak ki az elmúlt 4-5 évben, amelyek jó ideje változatlanok, a teljes hazai ajándékpiac ezek körül forog. Idén azonban új, kategóriák felett álló kategória látszik kialakulóban ez pedig az energiahatékony eszköz.
A Media Mark a Figyelő.hu kérdésére a következőket válaszolta: a vásárlói igények folyamatosan változnak, illetve új kategóriák jelennek meg, így a kínálat is ezt követve folyamatosan változik. Egy friss kutatásunkból kiderült, hogy az elkövetkezendő akciók során elsősorban olyan műszaki termékeket keresnek a vásárlók, amelyekre beruházásként tekinthetnek: a felmérésben megkérdezettek 20 százaléka elavult, régi készülékek cseréjét tervezi, vagy eleve energiatakarékos háztartási gépeket és készülékeket vásárolna. Az Auchan is hasonló trendről számolt be lapunknak: „Az elmúlt időszakban megnőtt a kereslet az energiatakarékos hűtők, fagyasztók, kenyérsütőgépek, olajnélküli olajsütők, valamint a mobil elektromos fűtőtestek iránt.”

„Hangrúd”, a modern házimozirendszer
A sláger kategória tehát világos, ezen belül pedig mindenre lesz igény, ami: tv, telefon, szépségápolási termék vagy konyhagép – erről pedig már a Spar számolt be lapunknak. A Media Markt sláger kategóriái is hasonlóak, a tv mellett az okostelefon, kisebb, akár ajándékként is adható okosóra, okos karkötő, wireless fej -és fülhallgatók, valamint soundbarok és parti hangfalak. A cég ezekben vár kiemelkedő forgalmat a Black novemberi promóciós időszakban.
Házimozi
Ha valaki valóban egy terméket keres, amely sláger lehet, akkor az audió eszközöknél érdemes kutakodnia, ugyanis a parti hangfalak és a soundbarok (hangrudak, vagy hangrojektorok) között érdemes keresgélni. Ezen a területen ugyanis egyre több kiváló használhatóságú eszköz jelent meg nagyon kedvező áron. A parti hangfalak néhány évvel ezelőtt 100 ezer forint értékűek voltak, ma már ennek a feléért is lehet kapni remek minőséget és „brutális” teljesítményt. A leginnovatívabb piac azonban a soundbaroké. A Yamaha rukkolt elő egy évtizede az első hangprojektorával, amely vezeték nélkül kínált egyetlen hangrudat, amelyben beépítette azt a tárhangzást, amelyet a házimozi rendszerek 4-5 hangfallal és erősítővel voltak képesek biztosítani. Ennek persze megkérte az árát és a használható hangprojektorok 300-500 ezer forint között mozogtak. A soundbarok (hasonló elven működnek) kisebb műszaki beltartalommal, közel azonos hangzással képesek értelmezni a tv-n keresztül jövő hangjeleket és közvetíteni a környezetbe. Ezek ma már 100 ezer forint alatt is hozzáférhető eszközök. A középkategória pedig 100 ezernél kezdődik. A felső kategória, amely az eredeti vonalat követi ugyanannyi maradt, mint régen. Ha a soundbárokból lesz sláger, azt le kell szögezni, hogy kényszer szülte, ugyanis a termék iránti keresletet elsősorban a streaming szolgáltatók tartalmának hangzása kényszeríti ki. A közép, vagy alsó kategóriás tévék, de még az okosabb sem képes értelmezni a mozifilmekhez rendelt bonyolult hangzást, így nagyon gyakran a párbeszédeket túlságosan halknak, az akció jelenetek zörejeit és hangzását pedig nagyon hangosnak ítéli a néző a tv hangszóróján keresztül.
Igény
A Media Markt várakozásai szerint az elektronikai termékek iránti érdeklődés a jelenlegi piaci helyzetben is karácsonyig nőni fog. Ezért döntöttek úgy idén, hogy egy egész hónapra kiterjesztik a kedvezményes időszakot és mint már korábban is, nem csak a sláger termékekre, de minden termékcsoportban biztosítanak kedvező ajánlatokat.
Ugyanakkor a piac ma nem túl vonzó. Az Auchan tájékoztatása szerint az utóbbi két hónapban a műszaki termékek esetében visszaesést tapasztaltak. Ez az információ a KSH adataiból is jól követhető. Persze a hiper- és a szupermarketek, illetve diszkontoknak van más terület is, amellyel forgalmat tudnak generálni. Ez pedig nem más mint a játék, amely a Spar tájékoztatása szerint minden karácsonykor egyértelmű sláger kategória. Érdekesség persze, hogy ebben a kategóriában sem igen volt az utóbbi egy-két évben olyan termék, amely magasan kiemelkedett volna – már az eladásokat tekintve. Ráadásul az is érzékelhető, hogy a vásárlóknak idén kevesebb elkölthető jövedelem marad a zsebében. Jól példázza ezt az okostelefon piac, itt a legnépszerűbb termékek 150 ezer és 170 ezer forint között mozognak. Ezen árfekvés pedig messze elmarad a csúcskategóriás készülékek árszintjétől. Ha a jelenlegi piaci attitűdöt átkonvertáljuk a játékpiacra, az azt jelenti, hogy a 10-20 ezer forint közötti érték lehet a tűréshatár (átlagosan), ennél drágább termékeket nem igen lehet majd nagy mennyiségben eladni. Ráadásul, ahogy arról már szó volt, a karácsonyi termékvásárlásokat a háztartások aktuális szükséglete (nem az ajándékozás) generálja. A Media Marktban eddig nagy volt az igény az elektromos fűtőtestek iránt. Mint írták a novemberi akciósorozat sokak számára a karácsonyi bevásárlást is segíti.
A lapunk által megkérdezett cégek mindegyike a tavalyihoz hasonló forgalmat vár, ami azt jelenti, hogy idén decemberben volumenben biztos nem lesz nagy növekedés, folyó áron viszont az infláció miatt nagyon erős többlet alakulhat ki.